Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Pierwszym i jedynym tunelem drogowym należącym do GDDKA jest 700-metrowy tunel na S1 w Lalikach w woj. śląskim. Jednak w budowie jest dziewięć tuneli o długości około 14 km.

A w ciągu najbliższej dekady przybędzie nam kilkanaście tuneli o łącznej długości około 25 km.

W przyszłym roku skorzystamy z ponad dwukilometrowego tunelu pod Ursynowem w Warszawie na drodze ekspresowej S2 stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy. Na przełomie 2021 i 2022 roku pojedziemy tunelem w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały. Właśnie ruszyła budowa pierwszego z dwóch tuneli w Sudetach w ciągu S3 oraz również pierwszego z dwóch tuneli, jakie będą drążone w ciągu S1 w masywie Baraniej Góry. Trwają przygotowania do rozpoczęcia drążenia tunelu specjalną maszyną TBM pod Świną w Świnoujściu, który połączy brzegi wysp Uznam i Wolin.

Niemal na każdej z tych inwestycji stosowana jest inna metoda budowy tunelu, co wynika z różnic budowy geologicznej terenów, przez które będzie przechodził.Na Ursynowie, gdzie tunel powstaje nie tylko pod silnie zurbanizowanym terenem dzielnicy Warszawy, a także pod linią metra, wykorzystywana jest metoda podstropowa. Na S7 wykonawcy tunelu zmagają się ze spękanym fliszemkarpackim,stosując górniczą metodę ADECO-RS, a w Beskidzie i Sudetach stosowana jest również górnicza metoda określana skrótem NATM. Najłatwiejsze wydaje się wykonanie tunelu pod Świną. Tu jednak za sprawą małych promieni łuku trasy wymagane jest zastosowanie przegubowej maszyny i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu. Szczegóły poszczególnych metod opisujemy poniżej.

Tunel w Warszawie będzie mieć szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Tunel realizowany jest metodą podstropową, gdzie najpierw wykonano ściany szczelinowe,na nich strop, spod którego wybrano grunt.

Tunel w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 Naprawa - Skomielna Biała ma długość 2058 m, w ramach inwestycji powstają dwa tunele drążone metodą ADECO-RS która przewiduje drążenie tunelu metodą „pełnego przekroju” .Koszt wykonania wraz z obudową docelową (w tym płyta podjezdniowa), to 567 mln zł. Ostatecznie, z kontraktu wycenionego na 969 mln zł, koszt samego tunelu to ok. 900 mln zł.

Tunel na S3 Bolków - Kamienna Góra (TS26). Długość: ok. 2300 m .

Aktualnie jest to najdłuższy tunel pozamiejski, drążony w skale. Odbywa się metodą górniczą w technologii NATM. Będzie to dwunawowy tunel o rozdzielonym ruchu w przeciwnych kierunkach.

Tunel na S3 Bolków - Kamienna Góra (TS32). Długość: 320 m.

Tunel TS32 wykonany będzie metodą odkrywkową. Drążenie metodą otwartego wykopu, tj. CUT & COVER, oznacza, że w pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 000 m3 gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu! Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m.

Drążenie tunelu TS26 będzie odbywało się za pomocą koparki z młotem hydraulicznym lub frezem, lub za pomocą ładunków wybuchowych. Przewiduje się, że zebrane zostanie ok. 580 000 m3 urobku z tuneli. Czyli ok. 30 tys ciężarówek. Ale… 95 proc. materiału wykonawca ma zagospodarować na budowie (m. in. jako budulec do nasypów).

Tunel pod Świną w ciągu drogi krajowej nr 93, długość: 1485 m.

Tunel w drodze ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa (TS-04), długość: 653 m.

Tunel będzie wykonany metodą rozkopową (ściany szczelinowe). Szerokość tunelu będzie łącznie wynosiła 37,0 m. Koszt wykonania tunelu TS-04 bez wyposażenia to kwota 135 mln zł.

Tunel zlokalizowany będzie poniżej poziomu wody gruntowej w terenie zalewowym. Oznacza to konieczność stosowana wielu zabezpieczeń zapobiegających zjawisku podnoszenia się poziomu wód gruntowych .

Tunel na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa (TS-14), długość: 496 m.

Tak jak poprzedni tunel, tak i ten powstanie metodą rozkopową (ściany szczelinowe) i będzie miał szerokość od prawie 37 do ponad 39 m.

Tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica (T-1), długość: 2250 m.

Dwunawowy tunel drogowy o zmiennym nachyleniu oraz obudowie żelbetowej, wykonywany z dużym prawdopodobieństwem metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM.

Szacuje się około 850 tys. m3 urobku ziemnego.

Bardzo złożone warunki geotechniczne i znaczne rozmiary naw tunelu, mogą przysporzyć wiele problemów .

Tunel w ciągu drogi ekspresowej S1 - obejście Węgierskiej Górki (TD1, TD2), długość: 834 m.

To dwa tunele wykonywane technologią górniczą NATM.

 


Tunele planowane:

Tunel w Zabierzowie w ciągu drogi krajowej nr 79, długość: 317 m.

Tunele w ciągu drogi ekspresowej nr 7 Kiełpin - Warszawa (Trasa Armii Krajowej),długość: 1122 m.

Tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 Jawornik – Domaradz, długość: 2910 m.

Obecnie w opracowaniu jest koncepcja programowa z pełnym rozpoznaniem geologicznym budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Babica (bez węzła) - węzeł Domaradz .

Tunel w ciągu drogi ekspresowej S6 - Zachodniej Obwodnicy Szczecina, długość: 5003 m.

Trwają prace nad koncepcją programową.

 

Początek strony