Projekt „remanufacturingu” skrzyni biegów zużył około 50 procent mniej materiału i około 45 procent mniej emisji dwutlenku węgla w porównaniu z produkcją zupełnie nowej skrzyni. Projekt pokazuje, że możliwe jest zintegrowanie regenerowanych komponentów bezpośrednio z liniami produkcyjnymi nowych pojazdów.
Scania jako pierwsza na świecie firma produkująca ciężkie pojazdy włączyła ponownie użyte komponenty do swojej głównej linii montażowej w Szwecji.
Historyczne osiągnięcie miało miejsce na początku tego roku w ramach wspólnego projektu badawczego iReGear z KTH Royal Institute of Technology i Scandinavian Transmission Service AB. Było możliwe dzięki dofinansowaniu ze strony Vinnova , szwedzkiej agencji innowacji.
„Regenerowana” skrzynia biegów została poddana dokładnie tym samym rygorystycznym krokom i testom jakości i funkcji, co skrzynie biegów wykonane z całkowicie nowych części. Oceniono ją na tym samym stanowisku testowym, co nowe skrzynie, monitorując około 100 parametrów jakości i funkcji.
Skrzynia biegów spełniła wszystkie wymagania i dlatego można ją uznać za „jak nową”, co gwarantuje, że spełnia ona standardy jakości i wydajności wymagane do montażu w pojazdach Scania.
Oprócz tego, że regenerowana skrzynia biegów jest tak dobra jak nowa, sam proces produkcji wykazał ogromne korzyści dla środowiska. Podczas gdy wskaźniki wymiany podczas regeneracji skrzyni biegów mogą się wahać od około 10 do 100 procent w zależności od historii zużycia, ta konkretna skrzynia biegów zużyła około 50 procent mniej materiału i spowodowała o 45 procent mniej emisji dwutlenku węgla w porównaniu ze skrzyniami biegów wykonanymi wyłącznie z nowych komponentów.
Remanufacturing, czyli ponowne wykorzystanie starych części w celu stworzenia nowych produktów o jakości tak dobrej jak nowa, jest postrzegany przez przemysł motoryzacyjny jako obiecująca strategia osiągania celów klimatycznych i wspierania przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Zajmuje się również coraz większymi problemami niedoboru zasobów. Pomimo swojego dużego potencjału, remanufacturing w europejskim sektorze motoryzacyjnym ogranicza się głównie do produkcji części zamiennych na rynek wtórny, które stanowią zaledwie 1,1 procent nowej produkcji, zgodnie z raportem European Remanufacturing Network (2015).
Szersze przyjęcie procesu wymaga od producentów pojazdów zintegrowania regenerowanych komponentów bezpośrednio z liniami produkcyjnymi nowych pojazdów, zamiast używania ich oddzielnie w sprzedaży na rynku części zamiennych. Mamy nadzieję, że pionierski projekt iReGear pomoże poprowadzić branżę w kierunku tej niezbędnej zmiany w wysiłkach na rzecz stworzenia bardziej zrównoważonego i czystszego sektora transportu.
„Badania te dostarczają pierwszych dowodów na poparcie tezy, że można sobie wyobrazić przyszłe organizacje produkcyjne płynnie integrujące operacje produkcji i ponownego wytwarzania w celu opracowania systemów produkcji o obiegu zamkniętym, które zużywają mniej zasobów, generują mniej emisji i są tańsze, bez uszczerbku dla jakości i wydajności” – mówi Farazee Asif, adiunkt na KTH.
„STS zajmuje się regeneracją skrzyń biegów od ponad 50 lat. To niesamowite, że możemy podważyć stare przekonanie, że części regenerowane można wykorzystywać wyłącznie do celów posprzedażowych. Dzisiaj możemy z dumą wspominać okres udanej współpracy, w którym osiągnęliśmy przełomy w zakresie zrównoważonej technologii. Ten projekt naprawdę pokazuje, że nie trzeba będzie ograniczać się do jednego pomysłu, ale może stać się rzeczywistością w niedalekiej przyszłości” — mówi Ola Stålebo , dyrektor generalny Scandinavian Transmission Service AB.