W sierpniu co najmniej 3 marki samochodów miały powody do zadowolenia. Niezależnie od faktu, że wakacyjne rejestracje były słabe.
Ostatni miesiąc był jedenastym miesiącem spadku na rynku pojazdów użytkowych, który trwa od września 2023r. Spadek sierpnia jest największy (-64%) bowiem zeszłoroczna baza była wyjątkowo wysoka ze względu na zmiany legislacyjne. Wszystkie składowe grupy zanotowały spadki, przy czym największy nastąpił w kluczowych ciągnikach samochodowych (-71%). Podwozia samochodowe obniżyły się o 57%.
W sierpniu 2024r. zarejestrowano 1 543 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-63,6%) i o 28,8% mniej niż w lipcu br.
Nowych samochodów ciężarowych przybyło 1 405 szt. tj. mniej (-65,3%) niż rok wcześniej. Spadek rynku autobusów wyniósł -29,2% do poziomu 138 szt.
Od początku 2024 roku przybyło 20 356 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-20,3%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 18 933 czyli 22,6% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 32,4% do 1 423 szt.
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w sierpniu 2024 r. zarejestrowano 2 579 szt. po 2,5% spadku.
Od początku 2024r. sprowadzono 22 620 szt. używanych pojazdów użytkowych (+12,6%; +2 539 szt.), w tej liczbie znalazło się 19 737 samochody ciężarowe (+13,1%; +2 291 szt.) i 2 883 autobusów (+9,4%; +248 szt.).
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w sierpniu 2024r. zarejestrowano 1 405 sztuk. To rezultat zdecydowanie niszy niż przed rokiem (-65,3%; -2 644 szt.) oraz mniejszy niż w lipcu o 29,3% (-583 szt.).
Duży spadek całej grupy samochodów ciężarowych to efekt spadku rejestracji wszystkich składowych. Ciągniki samochodowe - ta zasadnicza grupa kontynuowała spadkowy trend trwający od września ub.r. Ich wydania osiągnęły niebywale niski poziom 790 szt. (-70,8% r/r). To najniższy rezultat sierpnia od 2015r, tylko w pierwszym roku pandemii rejestrowano mniej w jednym miesiącu. Podwozia spadły o 54,3% do poziomu 615 szt.
Od początku 2024 r. zarejestrowano 18 933 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 22,6%.
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (4 182; +15%). Drugie było VOLVO (3 360; -24%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (2901; -34%). MAN jest czwarty (2 885 szt. -9%), a piąty DAF (-46%) po wydaniu 2 415 szt. Leader SCANIA w okresie styczeń-sierpień 2024 r. miał 22% udziału w rynku zyskując o 7,3 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO z 18% udziałem straciło 0,3 pkt proc. MERCEDES-BENZ miał 15%, tracąc 2,7 pkt. proc MAN przekroczył 15% udział w rynku i zyskał 2,3 pkt. proc. DAF stracił 5,5 pkt. proc. w tym czasie. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2024r ponad 83% rynku wobec 82% rok temu.
W całej grupie znalazło się 13 198 ciągników samochodowych. Ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2023r. o 4 635 szt. (-26%). Wśród nich na czele jest SCANIA z liczbą 3 486 rejestracji (+16%). Zwiększyła udział w rynku (+9,6 pkt. proc.) do 26%. Za nią VOLVO (2 702 szt. -21%) zwiększyło udział o 1,4 pkt. proc do 20% rynku. Na trzecim miejscu jest DAF (2014 szt.; -48%; 15% udz.), który stracił 6,6 pkt. proc udziału. Na czwartym MAN z udziałem 15% (1 920; -8%) i następny MERCEDES-BENZ z 14% udziałem (1 880; -45%). Za nim Renault (4% udz.), Iveco (4% udz.) i Ford Trucks (1%).
W tym samym czasie wydano 5 735 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-13,3%; -882szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1 440 szt. 25% udz.) a vice liderem MERCEDES-BENZ (1 021 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji MAN (965 szt. i 17% udz.). Dwie kolejne marki to SCANIA (696) i VOLVO (658).
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 88% rynku samochodów ciężarowych od początku 2024 w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (4 182 szt.; 25% udz.) po wzroście o 15%. Na drugim miejscu VOLVO (3 344 szt.; 20% udz.), spadek o 24%, a trzeci MAN (2 641 szt.; -8% i 16% udz.). Tuż za podium MERCEDES-BENZ (2 593 szt.; -37%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął DAF (2 366 szt.; -46% i 14% udz.).
Rynek nowych autobusów spadł o 29,2% r/r i osiągnął rezultat 138 szt. Od początku 2024 roku przybyło 1 423 autobusów o dmc pow. 3,5t, więcej o 32,4% niż w analogicznym czasie w 2023r.
W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 658 autobusów (+44%). Na drugim miejscu FORD po wydaniu 127 szt. Ostatnie miejsce na podium należało do dwóch marek: MAN i IVECO, które wydały po 120 szt. każda, pierwsza z 28%, a druga z 10% wzrostem. Piąty jest SOLARIS po wydaniu 90 szt.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w sierpniu 2024 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 4 801 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 3,4% (-169 szt.) r/r.
W sierpniu 2024 roku pozycja leadera wśród samochodów dostawczych niezmiennie należała do marki Renault, która zarejestrowała 985 szt. (+11,1% r/r). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła rekordowe 20,5% rynku. Na drugim miejscu Ford 717 szt. (-1,7%). Trzeci był Fiat, który zarejestrował 526 szt. o 7,2% mniej niż w sierpniu 2023 roku. Toyota była czwarta z wynikiem 512 szt. (-34,7%). Piątkę zamyka Mercedes-Benz (437 szt.; +24,5%).
Od początku 2024 r. przybyło 42 490 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, ze wzrostem o 1,5% (+644 szt.) r/r.
.