Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

W czerwcu, po dziewięciu miesiącach nieprzerwanych spadków, sprzedaż pojazdów użytkowych wzrosła w porównaniu rok do roku. Drugi raz z rzędu rynek użytkowych używanych sprowadzonych z zagranicy był niższy niż rynek nowych pojazdów.

W czerwcu 2024r. zarejestrowano 3 454 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. więcej niż przed rokiem (+3,5%) i o 21,7% więcej niż w maju br.

Nowych samochodów ciężarowych przybyło 3 221 szt. tj. nieco więcej (+1,2%) niż rok wcześniej. Wzrost rynku autobusów wyniósł +53,3% do poziomu 233 szt.

W I półroczu 2024 roku przybyło 16 647 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-7,7%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 15 540 czyli 10,2% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 51,6% do 1 107 szt.

Od początku 2024r. sprowadzono 17 487 szt. używanych pojazdów użytkowych (+15,5%; +2 353 szt.), w tej liczbie znalazło się 15 383 samochody ciężarowe (+15,7%; +2 090 szt.) i 2 104 autobusów (+14,3%; +263 szt.).

Nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w czerwcu 2024r. zarejestrowano 3 221 sztuk. To rezultat minimalnie większy niż przed rokiem (+1,2%; +37 szt.) i większy niż w maju o 20,4% (+546 szt.).

Rejestracje samochodów ciężarowych odwróciły trend spadkowy trwający od września ub.r. Zwiększone rejestracje mogą być powiązane z wejściem w życie w lipcu nowych przepisów dotyczących homologacji pojazdów.  

Niewielki wzrost całej grupy samochodów ciężarowych to efekt wzrostu rejestracji podwozi o 25,1% do poziomu 1 055 szt. Natomiast ciągniki samochodowe  kontynuowały spadkowy trend trwający od września ub.r. Ich wydania osiągnęły poziom 2 166 szt. (-7,5% r/r). 

Od początku 2024 r. zarejestrowano 15 540 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 10,2%.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (3 627; +37%). Drugie było VOLVO (2 685; -22%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (2 400; -25%). MAN jest czwarty (2 218 szt. +22%), a piąty DAF (-33%) po wydaniu 2 011 szt. Leader SCANIA w I półroczu 2024 r. miał 23% udziału w rynku zyskując o 8 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO z 17% udziałem straciło 2,5 pkt proc. MERCEDES-BENZ miał 15%, tracąc 3,2 pkt. proc MAN przekroczył 14% udział w rynku i zyskał 3,8 pkt. proc. DAF stracił 4,4 pkt. proc. w tym czasie.

W całej grupie znalazło się 11 131 ciągników samochodowych. Na czele jest SCANIA z liczbą 3 054 rejestracji (+38%). Zwiększyła udział w rynku (+10,2 pkt. Proc.) do 27%. Za nią VOLVO (2 180 szt. -20%) zmniejszyło udział o 1,7 pkt. proc do 20% rynku. Na trzecim miejscu jest DAF (1 709 szt.; -37%; 15% udz.), który stracił 5,6 pkt. proc udziału. Na czwartym MAN z udziałem 15% (1 633; +38%) i następny MERCEDES-BENZ z 14% udziałem (1 600; -36%). Za nim Renault (4% udz.), Iveco (3% udz.) i Ford Trucks (1%).

W tym samym czasie wydano 4 409 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-1,3%; -60 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1 215 szt. 28% udz.) a vice liderem MERCEDES-BENZ (800 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji MAN (585 szt. i 13% udz.). Dwie kolejne marki to SCANIA (573) i VOLVO (505).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 88% rynku samochodów ciężarowych od początku 2024 w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (3 627 szt.; 26% udz.) po wzroście o 37%. Na drugim miejscu VOLVO (2 670 szt.; 19% udz.), spadek o 21% a trzeci MERCEDES-BENZ (2 174 szt.; -27% i 16% udz.). Tuż za podium MAN (2 097 szt.; +27%; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknął DAF (1 794 szt.; -33% i 14% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (574), IVECO (461), a dalej FORD TRUCKS (147).

 

 

 

Początek strony