Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Kenworth zaprezentował  swój pojazd demonstracyjny SuperTruck 2 na targach ACT Expo w Las Vegas. Ciężarówkę opracowywano przez sześć lat w ramach współpracy z programem SuperTruck Departamentu Energii.

Celem programu rządowego było zachęcenie producentów samochodów ciężarowych do poprawy wydajności transportu  przy użyciu silnika wysokoprężnego jako głównego źródła zasilania.
SuperTruck 2 firmy Kenworth przekroczył cele programu dzięki zmniejszeniu masy i zwiększeniu liczby mil na galon dzięki hybrydowemu układowi napędowemu z silnikiem Diesla oraz znaczącym udoskonaleniom aerodynamicznym
„Celem była 100% poprawa wydajności transportu w porównaniu z naszym Kenworthem T660 z 2009 roku, który w tamtym czasie był prawdopodobnie najbardziej oszczędną ciężarówką w branży. Przewyższyliśmy wydajność tego modelu, zwiększając wydajność nawet o 136%” – powiedział Jim Walenczak , dyrektor generalny firmy Kenworth i wiceprezes PACCAR. „Zrealizowano to poprzez połączenie poprawy zużycia paliwa do 12,8 mpg przy jednoczesnym zmniejszeniu masy naszego zestawu o ponad 7000 funtów. Rezultatem była możliwość przewożenia większej ilości ładunku za pomocą niezwykle oszczędnego zestawu ciągnika z przyczepą. SuperTruck 2 dał nam możliwość badania nowych technologii na wczesnym etapie. Dowiedzieliśmy się, co zadziałało, a co nie. Dzięki temu jesteśmy w stanie komercjalizować nowe technologie znacznie szybciej, niż byłoby to możliwe w innym przypadku”.
Unikalny wygląd Kenwortha przyciąga większość uwagi, ale układ napędowy i udogodnienia dla kierowcy są równie imponujące. „Rozpoczynając projektowanie SuperTruck 2, zaczynaliśmy od idealnego aerodynamicznego kształtu” – powiedział Joe Adams, główny inżynier firmy Kenworth. „Na początku projektu zadaliśmy sobie pytanie: «Jak wygląda pojazd nowej generacji do transportu długodystansowego?». To, co wyprodukowaliśmy, przesuwa granice w zakresie zmniejszania oporu aerodynamicznego, a jednocześnie zawiera nowy układ napędowy. Jednak przy wszystkim Kenworth chcieliśmy, aby SuperTruck 2 ucieleśniał „ciężarówkę kierowcy”. Rezultatem było systematyczne podejście do opracowania futurystycznego, a jednocześnie odpowiedniego pojazdu z technologiami, które mają potencjał do udoskonalenia i komercjalizacji”.
SuperTruck 2 firmy Kenworth wykorzystuje silnik PACCAR MX-11 o mocy 440 KM, który napędzany jest przez zautomatyzowaną skrzynię biegów PACCAR TX-12. Ponadto ciężarówka jest wyposażona w 48-woltowy generator elektryczny. Tworzy to „łagodny” system hybrydowy i wykorzystuje akumulatory litowo-jonowe nowej generacji. Akumulatory są ponownie ładowane poprzez hamowanie regeneracyjne.  Ponadto generator 48 V zasila grzejnik spalin w opracowanym przez nas, ściśle sprzężonym układzie oczyszczania spalin, który wykazał zgodność z ultraniską normą CARB 2027 w zakresie emisji NOx.

Zespół SuperTruck 2 zarządzał równoległym projektem testowania efektywności energetycznej, łącząc silnik oparty na PACCAR MX-11, 48-woltowe układy pomocnicze na bazie miękkiej hybrydy i odzysk energii odpadowej, aby przetestować na stanowisku badawczym rekordową w programie sprawność silnika wynoszącą 55,7%. „Zrobiliśmy to, mając na uwadze, że opracowane przez nas technologie musiały być opłacalne komercyjnie” – powiedział Maarten Meijer, starszy menedżer ds. inżynierii w firmie PACCAR ds. zaawansowanych technologii. „Współczesny silnik wysokoprężny charakteryzuje się sprawnością na poziomie około 47%. Osiągnięcie poziomu 55,7% było poważnym krokiem naprzód i można było to osiągnąć jedynie poprzez zastosowanie nowych technologii, które nie były dotąd badane. Dla porównania, jeśli silnik ten wejdzie do produkcji, doprowadzi to do poprawy zużycia paliwa o 10%. To zdumiewająca liczba.”
Wyjątkowy wygląd SuperTruck 2 firmy Kenworth obejmuje „środkową” kabinę kierowcy wraz z nowym przedziałem sypialnym.
Aerodynamiczny projekt był możliwy częściowo dzięki umiejscowieniu układu napędowego, który mieści się pomiędzy szynami ramy. Umożliwiło to również obniżenie silnika i umieszczenie go za przednią osią. Podwozie z odwróconym rozstawem pozwoliło zespołowi inżynierów zwęzić przód ciężarówki i całkowicie zamknąć koła w nadwoziu. Cała maska oraz owiewki podwozia zostały zamontowane bezpośrednio do kabiny i poruszają się wraz z całą kabiną jako jedna całość. Opracowano zmienny układ zawieszenia, aby dostosować wysokość jazdy i zoptymalizować aerodynamikę — SuperTruck 2 firmy Kenworth można podnieść na nierównych drogach, aby ominąć przeszkody, a następnie obniżyć podczas jazdy po gładkich drogach międzystanowych. Łącznie ta elegancja oznacza zmniejszenie oporu powietrza o 48% w porównaniu z podstawowym pojazdem Kenworth.

Mimo że SuperTruck 2 napędzany jest silnikiem wysokoprężnym, Kenworth myśli o przyszłości. Ogólny układ został zaprojektowany tak, aby był niezależny od układu napędowego. Aby wspierać rozwiązania o zerowej i prawie zerowej emisji, ciężarówka może efektywnie pakować ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru, zbiorniki gazu ziemnego lub akumulatory bez zmiany podstawowej kabiny.

Umożliwienie większej ładowności było kluczowym elementem projektu zespołu inżynierów Kenworth, który również wykorzystał specjalnie zaprojektowaną przyczepę do ciągnika. Całość wyniosła 26 100 funtów – o 7100 funtów mniej niż typowa konfiguracja ciągnika z przyczepą (oszczędność 4100 funtów na ciągniku; 3000 funtów na przyczepie).

„Wiele czynników przyczyniło się do zmniejszenia masy ciała. 10 nowych opon koncepcyjnych, których użyliśmy, ważyło 355 funtów mniej niż „podobne” opony obecnie dostępne na rynku, a opony te miały również wyjątkowo niski opór toczenia – wynoszący 4,2 w skali CRR w porównaniu z 5,0 w przypadku typowych opon o wysokiej wydajności. Odkryliśmy również , że bardziej oszczędny układ napędowy wymaga mniej paliwa – dzięki temu mogliśmy założyć mniejszy zbiornik paliwa o pojemności 80 galonów, aby pokonać taki sam dystans jak poprzednio. Więc tutaj znowu oszczędzamy na wadze. ”
Wsiadanie do ciężarówki wygląda zupełnie inaczej. Drzwi po stronie kierowcy mają duży otwór, a wysuwany dolny stopień umożliwia wejście i wyjście przypominające schody. Kierowcy mają do dyspozycji dobrze widoczne urządzenia elektroniczne — SuperTruck 2 jest wyposażony w najnowocześniejszy 15-calowy wyświetlacz cyfrowy firmy PACCAR z konfigurowalnym układem wskaźników, zaawansowanymi powiadomieniami dla kierowcy i przyjazną dla użytkownika nawigacją w menu.

Dla kierowców  zaprojektowano wyjątkowe miejsce do spania. „Jedną z funkcji, którą testujemy, jest łóżko składane nad sofą” – powiedział Duncan. „Zapewnia to oddzielną część sypialną i wypoczynkową. Wpadliśmy także na fajny pomysł: blat, który można obracać, gdy siedzisz na sofie. Można faktycznie jeść lub pracować, a następnie przenieść stół w inne miejsce, nie usuwając niczego z blatu.

 

 

 

 

Początek strony