25 kwietnia w Katowicach po raz pierwszy w Polsce można było zobaczyć eActrosa podczas jazd testowych po ulicach stolicy Śląska.
Kwietniowy XV Europejski Kongres Gospodarczy jak zawsze zgromadził wiele firm, mediów, polityków i ekspertów, którzy przybyli do Katowic, by rozmawiać o głównych trendach ekonomicznych i związanych z nimi wyzwaniach. Jednym z nich jest bez wątpienia transformacja sektora energetycznego, tak by gospodarka przyszłości mogła być bardziej zielona i zrównoważona. Kluczową rolę odgrywa tu oczywiście transport i napędy alternatywne do spalinowych. Nie mogło więc podczas tego wydarzenia zabraknąć debiutującej w czerwcu na polskim rynku elektrycznej wersji flagowego pojazdu ciężarowego Mercedes-Benz: eActrosa.
Na stoisku Daimler Truck Polska czekali na wszystkich zainteresowanych tym wyjątkowym pojazdem eksperci producenta ciężarówek z gwiazdą oraz instruktorzy TruckTraining. Goście mogli dokładnie poznać szczegóły na temat samochodu i jego konstrukcji, a także wybrać się na 10-minutową jazdę po centrum Katowic, by osobiście doświadczyć zalet elektrycznej ciężarówki.
Prezentowano dwa samochody: podwozie przeznaczone do zabudowy pierwszego eActrosa, który zostanie zarejestrowany w Polsce i będzie pojazdem demonstracyjnym oraz pojazd testowy, który przyjechał z Niemiec. Eksperci: Tomasz Ciesielski, kierownik Działu Produktu i Homologacji, oraz Mariusz Semczuk - Product Manager, odpowiadali na wszelkie pytania techniczne, a instruktor TruckTraining Marek Wawer zabiera chętnych na pierwsze w Polsce jazdy testowe.
Pierwszy polski eActros 400, docelowo z zabudową chłodniczą i agregatem chłodniczym, posiada cztery pakiety baterii o łącznej pojemności 448 kWh, co przekłada się na zasięg ok. 400 km w optymalnych warunkach. – Na tle podobnych pojazdów konkurencyjnych wyróżnia nas dostępna jedynie w Mercedesie elektryczna tylna oś napędowa: mamy tu zintegrowane ze skrzynią biegów dwa silniki elektryczne, które przenoszą napęd bezpośrednio na koła – mówi Mariusz Semczuk.
eActros jest produktem skierowanym przede wszystkim do klientów transportu miejskiego i lokalnego, czyli tych, którzy poruszają się na małych i średnich dystansach, pokonując maksymalnie 300-400-kilometrowe odcinki między np. siedzibą producenta a magazynem. – Warunkiem jest, aby miejsca te zapewniały możliwość ponownego naładowania pojazdu, ponieważ na razie nie dysponujemy odpowiedniej mocy ładowarkami prądem stałym przy trasach – wyjaśnia Tomasz Ciesielski.
Polscy klienci i dziennikarze będą mogli poznać lepiej eActrosa już w czerwcu, podczas oficjalnej premiery połączonej z jazdami testowymi, a od lipca rozpocznie się sprzedaż modelu. – Mamy zamiar na początek zbudować flotę demonstracyjną, która posłuży do zaznajomienia klientów z możliwościami eActrosa i jak sądzimy, przekona ich o jego licznych walorach – mówi Piotr Seroka.
Istotnym argumentem będą też rosnące ceny paliwa oraz niższe koszty eksploatacji i serwisu. Mercedes-Benz eActros będzie objęty 6-letnią gwarancją na akumulatory i układ napędowy.