DAF rozbudowuje swoje zakłady produkcyjne o nową fabrykę Electric Truck Assembly w Eindhoven, gdzie wiosną rozpocznie się produkcja nowej generacji DAF XD i XF Electric.
Te w pełni elektryczne pojazdy zapewniają zasięg ponad 500 „bezemisyjnych” kilometrów , co stanowi ważny krok firmy DAF w dążeniu do czystego transportu drogowego.
Całkowicie nowy zespół elektrycznych ciężarówek znajduje się w siedzibie DAF Trucks w Eindhoven. Budowa tej fabryki ciężarówek elektrycznych została ukończona w osiemnaście miesięcy.
Pierwsze ciężarówki DAF XD i XF Electric zjadą z linii montażowej tej wiosny. Firma DAF spodziewa się, że w ciągu najbliższych kilku lat produkcja wzrośnie do kilku tysięcy pojazdów rocznie, zgodnie z rosnącym zapotrzebowaniem na w pełni elektryczne samochody ciężarowe.
Podstawą każdej elektrycznej ciężarówki DAF nowej generacji jest tzw. szybowiec, czyli podwozie bez układu napędowego, ale z kabiną. Szybowiec jest produkowany na głównej linii produkcyjnej samochodów ciężarowych firmy DAF. Ciągniki i podwozia 4x2 i 6x2 są następnie kompletowane w ciężarówki XD i XF Electric w ośmioetapowym procesie na linii produkcyjnej Electric Truck Assembly.
Nowa fabryka ma właściwie dwie linie montażowe. Zestawy akumulatorów są montowane na linii montażowej podzespołów, podczas gdy wszystkie komponenty wysokonapięciowe, w tym akumulatory i układ napędowy, są montowane na podwoziu na głównej linii montażowej. Następnie na stacjach końcowych przeprowadzane są dokładne kontrole, aby upewnić się, że ciężarówka jest w doskonałym stanie technicznym.
Podobnie jak w przypadku każdego pojazdu DAF, modele XD i XF Electric są dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Właśnie dlatego elektryczne układy napędowe PACCAR są modułowe. Oprócz dostępności dwóch silników PACCAR EX (o sześciu różnych klasach wydajności), akumulatory można również montować w różnych pozycjach na podwoziu, w zależności od wymagań klienta.
DAF XD i XF Electric zostały zaprezentowane na targach IAA w Hanowerze we wrześniu 2022 r. W pełni elektryczne układy napędowe PACCAR zapewniają moc od 170 do 350 kW (210 do 480 KM). Firma DAF oferuje również wybór zestawów akumulatorów w ramach podejścia modułowego. Najmniejszy pakiet zawiera dwa moduły, które razem mają pojemność 210 kWh i oferują zasięg do 200 kilometrów . Największy ma 5 modułów o pojemności 525 kWh i może osiągnąć zasięg ponad 500 kilometrów . Nawet największy akumulator można naładować od 0% do 80% w nieco ponad 45 minut.
Zupełnie nowy DAF XD wyznacza nowy punkt odniesienia w segmencie dystrybucji, nic dziwnego, że została niedawno uhonorowana tytułem „Międzynarodowej ciężarówki roku 2023”, podążając śladami modeli DAF XF, XG i XG⁺, które otrzymały tytuł „Międzynarodowej ciężarówki roku 2022”.