Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Nowy, elektryczny samochód ciężarowy, który może obsługiwać ładunki do 64 ton zaczął pracę na drogach w regionie Mälardalen w Szwecji. Było to możliwe dzięki współpracy trzech firm: Scania, Foria, firmy transportowej oraz Rang-Sells, firmy recyklingowej.

Elektryczny pojazd ciężarowy to część projektu REEL. 

– Nasz nowy pojazd elektryczny będzie częścią rozwiązania transportowego, umożliwiającego działanie w obiegu zamkniętym. Obecnie Foria może bezemisyjnie przewozić popiół lotny z elektrociepłowni w Mälardalen do nowych obiektów Ragn-Sells, gdzie cenne składniki mogą zostać poddane recyklingowi i ponownie wykorzystane – komentuje Fredrik Allard, dyrektor ds. rozwiązań energetycznych w Scania.

Aby przyspieszyć rozwój zelektryfikowanego, bezemisyjnego ciężkiego transportu, Scania, Foria i Ragn-Sells rozpoczęły współpracę międzybranżową. Scania dostarczyła pojazd elektryczny, który może obsługiwać ładunki do 64 ton. Foria jest odpowiedzialna za operacje transportowe, czyli przewóz popiołu lotnego z elektrowni cieplnej w regionie Mälardalen do recyklingu w nowym zakładzie Ragn-Sells Ash2Salt w Högbytorp, na północny zachód od Sztokholmu.

Pojazd elektryczny jeździ już po drogach, przewożąc popiół  z elektrociepłowni w Mälardalen do Högbytorp w celu przechowania do czasu uruchomienia nowego obiektu. Obecnie istnieje kilka rozwiązań dla transportu zelektryfikowanego, ale większość z nich jest przeznaczona na krótsze odległości i nie tak ciężkimi samochodami.

– Ten elektryczny pojazd ciężarowy to duży i kluczowy krok dla Forii, jeśli mamy przejść na rozwiązania elektryczne i w ten sposób zmienić przepływ zbudowany wokół paliw kopalnych. Współpraca ze Scania i Ragn-Sells pozwala nam uczyć się i oceniać przyszłe inwestycje w technologie wolne od paliw kopalnych – mówi Tove Winiger, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Foria.

Po otwarciu nowego obiektu elektryczny pojazd ciężarowy będzie pracować na dwie zmiany, aby zmniejszyć liczbę transportów wykorzystujących paliwa kopalne. Aby uniknąć niepotrzebnych i kosztownych postojów, ciężarówka będzie ładowana podczas załadunku i rozładunku.  Dostawcą dwóch wysoce wydajnych ładowarek o mocy 160 kW w zakładzie Ragn-Sells w Högbytorp jest firma ABB. Intencją jest, aby ładowanie było też dostępne później w elektrowni cieplnej, w której zbierany jest popiół lotny.

– To, co robimy z popiołem lotnym, to jedna z największych inwestycji, jakie przeprowadzono w Szwecji w ramach recyklingu materiałów w obiegu zamkniętym – mówi Erik Wastesson, kierownik projektu w Ragn-Sells.

Współpraca jest częścią Regionalnej Zelektryfikowanej Logistyki (ang. Regional Electrified Logistics –  REEL), inicjatywy, w ramach której wiodące szwedzkie firmy i organizacje współpracują w celu przyspieszenia przejścia na zelektryfikowany, bezemisyjny transport.

Początek strony