Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

‎Od  roku prototyp ogniw paliwowych Mercedes-Benz GenH2 Truck przechodzi intensywne testy – a teraz  Daimler Truck wprowadza do eksploatacji kolejny prototyp, aby przetestować wykorzystanie ciekłego wodoru.

Polityczne wsparcie dla programu rozwojowego pochodzi od Danieli Schmitt, minister gospodarki Nadrenii-Palatynatu, która wykonała jazdę próbną w Wörth am Rhein w Niemczech.‎

‎Nowo zainstalowana prototypowa stacja paliw w centrum rozwoju i testowania w Wörth umożliwia tankowanie ciekłym wodorem. Niedawno Daimler Truck świętował pierwsze udane tankowanie ciekłego wodoru (LH2) ciężarówki wraz z Air Liquide. Podczas procesu tankowania kriogeniczny ciekły wodór w temperaturze minus 253 stopni Celsjusza trafia do  dwóch zbiorników o wadze 40 kg zamontowanych po obu stronach podwozia. Dzięki szczególnie dobrej izolacji zbiorników pojazdu wodór może być utrzymywany w temperaturze przez wystarczająco długi czas bez aktywnego chłodzenia. Daimler Truck preferuje ciekły wodór w rozwoju napędów na bazie wodoru. W tym zagregowanym stanie nośnik energii ma znacznie wyższą gęstość energii w stosunku do objętości w porównaniu z gazowym wodorem. W rezultacie można przewozić więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg i umożliwia porównywalne osiągi pojazdu z konwencjonalną ciężarówką z silnikiem Diesla. Celem rozwoju  gotowego do pracy samochodu ciężarowego GenH2 truck jest zasięg do 1000 kilometrów i więcej. Dzięki temu wóz nadaje się do elastycznych i wymagających zastosowań, szczególnie w ważnym segmencie ciężkiego transportu długodystansowego. Rozpoczęcie produkcji seryjnej samochodów ciężarowych na bazie wodoru planowane jest na drugą połowę dekady.‎

‎‎Jednocześnie Daimler Truck współpracuje z Linde nad opracowaniem nowego procesu obsługi ciekłego wodoru.To innowacyjne podejście umożliwia między innymi jeszcze większą gęstość przechowywania i łatwiejsze tankowanie w porównaniu z LH2. Firmy planują pierwsze tankowanie prototypowego pojazdu na stacji pilotażowej w Niemczech w 2023 roku. Daimler Truck i jego partnerzy planują wysoki poziom przejrzystości i otwartości wokół odpowiednich interfejsów wspólnie opracowanej technologii sLH2. Celem jest jak najlepsza współpraca z innymi firmami i stowarzyszeniami w celu opracowania własnych technologii tankowania i pojazdów, które zastosują nową normę ciekłego wodoru, a tym samym ustanowią globalny rynek masowy dla nowego procesu.‎

‎Jeśli chodzi o infrastrukturę dla stacji tankowania wodoru wzdłuż ważnych szlaków transportowych w Europie, Daimler Truck planuje współpracę z firmami Shell, BP i TotalEnergies. Daimler Truck jest również udziałowcem operatora stacji tankowania wodoru H2 MOBILITY Deutschland. Ponadto Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies i Volvo Group zobowiązały się do współpracy w celu stworzenia warunków do masowego wprowadzania ciężarówek wodorowych na rynek europejski w ramach grupy zainteresowań H2Accelerate (H2A).‎

Początek strony