Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Firma Trailer Dynamics z Akwizgranu i Krone chcą wnieść znaczący wkład w "zieloną logistykę". W tym celu opracowali elektryczny układ napędowy do ciężarówek długodystansowych.

Zmniejsza on emisję CO2 z samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla, a także zapewnia zauważalny wzrost zasięgu elektrycznych ciągników siodłowych. Podstawą jest eTrailer, mocna oś elektryczna, która działa niezależnie od ciągnika siodłowego. Testy z pierwszym prototypem potwierdzają wysokie oczekiwania innowacyjnego systemu. 17 stycznia 2022 roku Trailer Dynamics i Krone otrzymały nagrodę Innovation Prize sieci ZENIT e.V., która została potwierdzona kwotą 10 000 euro. Nagrodę wręczyli Minister Innowacji NRW prof. dr Andreas Pinkwart oraz Prezes Sieci ZENIT Thomas Eulenstein. ‎

‎ Cele środowiskowe UE i rządu niemieckiego są wysokie. W porównaniu z 1990 r. emisja gazów cieplarnianych netto ma zostać zmniejszona o co najmniej 55 proc. do 2030 r. Najważniejszą grupą docelową dla Trailer Dynamics w pierwszym etapie jest zatem  istniejąca flota zestawów  naczep z ciągnikami z silnikiem wysokoprężnym. "Zakładamy, że systemy te będą nadal  dominować w dalekobieżnym transporcie towarowym przez następne 20 do 30 lat", przewidują dyrektorzy zarządzający Michael Nimtsch, Abdullah Jaber i Jochen Mählmann. Ponieważ rozwiązania mające na celu redukcję zanieczyszczeń istnieją już w przypadku samochodów ciężarowych, które pokonują głównie krótkie dystanse, Trailer Dynamics koncentruje się na ciężarówkach z silnikiem Diesla, które pokonują ponad 500 kilometrów podczas swoich podróży. Celem jest zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 20 procent, a tym samym zaoszczędzenie co najmniej 20 ton CO2 na ciężarówkę rocznie. Zakładając udział w rynku eTrailerów na poziomie 10 procent, doprowadziłoby to do rocznej redukcji emisji o ponad milion ton CO2 w Niemczech.‎

‎I nie tylko środowisko powinno skorzystać z eTrailer, ale także firmy logistyczne. Dzięki dodatkowej mocy eAxle ciągnik siodłowy jest wspierany w napędzie i może być łatwo zmniejszony, zmniejszając w ten sposób koszty eksploatacji lub całkowity koszt posiadania. System można łączyć ze wszystkimi popularnymi ciągnikami siodłowymi. ‎

‎Zasada działania systemu jest złożona: oś elektryczna zastępuje jedną z konwencjonalnych, nienapędzanych osi przyczepy. Obudowany sensorami  sworzeń królewski umożliwia również  niezależne sterowanie elektrycznym układem napędowym w czasie rzeczywistym za pomocą ciągnika siodłowego. W połączeniu z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym przekształca to cały system ciągnik-przyczepa w elektryczną hybrydę plug-in. ‎

‎Fot:‎‎ Michael Nimtsch, Dyrektor Zarządzający Trailer Dynamics otrzymał Nagrodę Innowacyjności z rąk Ministra Innowacji NRW prof. dr Andreasa Pinkwarta i Przewodniczącego sieci ZENIT e.V. Thomasa Eulensteina / Foto: ZENIT e.V. ‎

 

Początek strony