Firma Trailer Dynamics z Akwizgranu i Krone chcą wnieść znaczący wkład w "zieloną logistykę". W tym celu opracowali elektryczny układ napędowy do ciężarówek długodystansowych.
Zmniejsza on emisję CO2 z samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla, a także zapewnia zauważalny wzrost zasięgu elektrycznych ciągników siodłowych. Podstawą jest eTrailer, mocna oś elektryczna, która działa niezależnie od ciągnika siodłowego. Testy z pierwszym prototypem potwierdzają wysokie oczekiwania innowacyjnego systemu. 17 stycznia 2022 roku Trailer Dynamics i Krone otrzymały nagrodę Innovation Prize sieci ZENIT e.V., która została potwierdzona kwotą 10 000 euro. Nagrodę wręczyli Minister Innowacji NRW prof. dr Andreas Pinkwart oraz Prezes Sieci ZENIT Thomas Eulenstein.
Cele środowiskowe UE i rządu niemieckiego są wysokie. W porównaniu z 1990 r. emisja gazów cieplarnianych netto ma zostać zmniejszona o co najmniej 55 proc. do 2030 r. Najważniejszą grupą docelową dla Trailer Dynamics w pierwszym etapie jest zatem istniejąca flota zestawów naczep z ciągnikami z silnikiem wysokoprężnym. "Zakładamy, że systemy te będą nadal dominować w dalekobieżnym transporcie towarowym przez następne 20 do 30 lat", przewidują dyrektorzy zarządzający Michael Nimtsch, Abdullah Jaber i Jochen Mählmann. Ponieważ rozwiązania mające na celu redukcję zanieczyszczeń istnieją już w przypadku samochodów ciężarowych, które pokonują głównie krótkie dystanse, Trailer Dynamics koncentruje się na ciężarówkach z silnikiem Diesla, które pokonują ponad 500 kilometrów podczas swoich podróży. Celem jest zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 20 procent, a tym samym zaoszczędzenie co najmniej 20 ton CO2 na ciężarówkę rocznie. Zakładając udział w rynku eTrailerów na poziomie 10 procent, doprowadziłoby to do rocznej redukcji emisji o ponad milion ton CO2 w Niemczech.
I nie tylko środowisko powinno skorzystać z eTrailer, ale także firmy logistyczne. Dzięki dodatkowej mocy eAxle ciągnik siodłowy jest wspierany w napędzie i może być łatwo zmniejszony, zmniejszając w ten sposób koszty eksploatacji lub całkowity koszt posiadania. System można łączyć ze wszystkimi popularnymi ciągnikami siodłowymi.
Zasada działania systemu jest złożona: oś elektryczna zastępuje jedną z konwencjonalnych, nienapędzanych osi przyczepy. Obudowany sensorami sworzeń królewski umożliwia również niezależne sterowanie elektrycznym układem napędowym w czasie rzeczywistym za pomocą ciągnika siodłowego. W połączeniu z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym przekształca to cały system ciągnik-przyczepa w elektryczną hybrydę plug-in.
Fot: Michael Nimtsch, Dyrektor Zarządzający Trailer Dynamics otrzymał Nagrodę Innowacyjności z rąk Ministra Innowacji NRW prof. dr Andreasa Pinkwarta i Przewodniczącego sieci ZENIT e.V. Thomasa Eulensteina / Foto: ZENIT e.V.