Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Prawie co trzeci pojazd budowlany w Niemczech ma gwiazdę na osłonie chłodnicy. Mercedes-Benz może pochwalić się około 125-letnim doświadczeniem w branży budowlanej.
Gottlieb Daimler wprowadził pierwszą na świecie ciężarówkę pod koniec XIX wieku.

Nowe ciężarówki były wykorzystywane nie tylko do transportu drobnicowego, ale również szybko zostały odkryte przez rzemieślników i budowniczych do transportu narzędzi i materiałów budowlanych. W 1897 roku, zaledwie rok po wynalezieniu ciężarówki przez Gottlieba Daimlera, Daimler-Motorengesellschaft zaprezentował pojazd o ładowności pięciu ton. Nowa 5-tonowa ciężarówka została po raz pierwszy użyta do transportu materiałów budowlanych, ponieważ Daimler osobiście przeprowadził jazdy testowe w fabryce dachówek.
Wprowadzenie tak zwanych wywrotek z wciągarką w 1904 r. utorowało drogę do transportu ciężkich ładunków masowych: pomost ładunkowy można było podnieść z jednej strony za pomocą korby i zębatki. Tylko dwie osoby były w stanie obsłużyć pięć ton ładunku przy odpowiednim przełożeniu korby przy użyciu tylko dwóch wciągarek na ciężarówkę. Postępowanie to utrzymywało się na najwyższym poziomie aż do lat 20. XX wieku, kiedy to hydrauliczna prasa wywrotka sukcesywnie zastępowała ręczną pracę. Tak narodziła się trójstronna wywrotka: rozpórka hydrauliczna jako siła napędowa umożliwiła zsuwanie się materiału sypkiego w trzech kierunkach, a nie tylko w dwóch.
Z dziesięciotonowym pojazdem,LK 10000 z 1937 roku, Mercedes-Benz był w stanie zwiększyć ładowność wywrotki w okresie przedwojennym. Była to jedna z pierwszych naprawdę ciężkich ciężarówek na drogach. Potężny pojazd miał moc 150 KM i tylną oś z podwójnym napędem (konfiguracja osi 6x4).
Wprowadzony na rynek w 1949 roku bestseller L 3250 był jednym z pojazdów, które pomogły w ekonomicznym cudzie nad Renem. Pomógł nieco cięższy pojazd, który dołączył do zespołu w 1953 roku. Znany jako L 4500, zwany wówczas L 312, z ogromnym powodzeniem wspierał 3,5-tonową ciężarówkę jako prawie identyczny pojazd – z zaledwie jedną toną dodatkowego ładunku. Te nowe modele natychmiast stały się liderami rynku w swojej klasie i były w stanie z łatwością utrzymać tę wiodącą pozycję do czasu ich wymiany w 1961 roku.
Kolejnym kamieniem milowym był L 6600 o większej ładowności 6600 kilogramów, jako pierwszy nowy projekt Daimler-Benz w 1950 roku.
Jako kompromis narodziły się nowe ciężarówki Daimler-Benz z krótkim nosem, wprowadzone po raz pierwszy w marcu 1959 roku. Nowe i szczególnie rygorystyczne przepisy co do wymiarów i masy położyły kres tradycyjnym ciężarówkom z długimi nosami, którym nagle zarzucono marnowanie miejsca przestrzeni ładunkowej. .
Podczas gdy produkcja lekkich i średnich samochodów ciężarowych z krótkim nosem – w zależności od modelu – zakończyła się w latach 1976-1984, ciężkie pojazdy jeszcze przez wiele lat pozostawały w produkcji na eksport. Dopiero w połowie lat 90. krótkonosy L 1924 był ostatnim tego rodzaju, który zjechał z linii produkcyjnej w Wörth.
Na początku lat 70. wprowadzono na rynek NG (Nowa Generacja), a później SK/MK (Klasa Ciężka/Średnio-ciężka). Dla NG 85: trzecia i ostatnia rewizja miała miejsce w 1985 roku.
Od 1988 roku nowa generacja stała się klasą ciężkich pojazdów Mercedes-Benz SK. Pojazdy ciężkie były produkowane do 1998 roku, a następnie zastąpione przez Actrosa, który od 1996 roku był oferowany równolegle.

O niezwykłym sukcesie tego modelu świadczy również przyznanie każdej generacji Actrosa tytułu „Międzynarodowej ciężarówki roku”.
Wariant Actrosa dla budownictwa, Arocs, został zaprezentowany na targach Bauma w 2013 roku.

Początek strony