Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Obie jezdnie autostrady A4 na odcinku węzeł Balice – ulica Kąpielowa o długości 17 km, z uwagi na występujące na nim duże natężenie ruchu, zostaną poszerzone o trzeci pas, a węzły Kraków Balice i Kraków Skawina zostaną rozbudowane.

Kto korzysta z południowej obwodnicy Krakowa wie jak zatłoczona jest ta droga. Bo A4 na tym odcinku została wybudowana wcześnie już w latach 1986-1995, w przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu z pasami awaryjnymi w każdym kierunku.

Węzeł Kraków Balice II stanowi połączenie drogi wojewódzkiej nr 774 z autostradą A4 w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska i w miejscu skrzyżowania A4 z przyszłą „Trasą Balicką”.

Rozbudowa tego węzła pozwoli na podjęcie przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, Miasto Kraków i zarządcę lotniska prac przygotowawczych dotyczących przebudowy układu drogowego oraz modernizacji Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.

Węzeł Kraków Skawina stanowi połączenie drogi krajowej nr 44 (ulica Skotnicka w Krakowie) z autostradą A4. Duże natężenie ruchu przekłada się na powstawanie niebezpiecznych zatorów na autostradzie na odcinku od węzła Kraków Południe do węzła Kraków Skawina. Jezdnie  autostrady A4 zostaną rozbudowane o trzeci pas ruchu, a droga krajowa nr 44 będzie miała po dwa pasy ruchu.                                

W ramach inwestycji zaplanowano dobudowę trzeciego pasa ruchu dla każdej jezdni A4 oraz przebudowę 29 obiektów inżynieryjnych: 7 mostów i 22 wiaduktów. Rozbudowane zostaną dwa węzły, a trzy przebudowane (m.in. pasy wyłączenia i włączenia, łącznice). Przewidziano ponadto budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych.

Ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej przewidziano na styczeń 2022 r. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej, co jest planowane w 2024 r.  Zatem prace modernizacyjne na Południowej Obwodnicy Krakowa ruszą po tym, jak zostanie oddane do ruchu północne ekspresowe obejście miasta.

Początek strony