Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Wszystko wskazuje na to, że wprowadzenie nowego systemu poboru opłat za przejazd samochodami ciężarowymi po polskich autostradach odbędzie się latem, ale… niekoniecznie w dniu 1 lipca.

Na konferencji w Krajowej Administracji Skarbowej wyjaśniono dziś kilka ważnych spraw. Najważniejsze zaś jest to, że w ramach nowelizacji ustawy o autostradach, która pozwala na zmianę systemu poboru opłat, będzie dodana poprawka, dopuszczająca wydłużenie czasu zamknięcia starego systemu viaTOLL i całkowite przejście na nowy e-TOLL.

Ponieważ testy praktyczne po zarejestrowaniu się w nowym systemie, mogą startować w czerwcu, do lipca zostałoby zbyt mało czasu, dlatego zaproponowano wydłużenie działania dwóch systemów jednocześnie, nawet do września.

Drugą bardzo ważną informacją jest to, że z czterech przewidzianych dla e-TOLL sposobów wysyłania danych i obliczania płatności, jednak podstawowym będzie ten z wykorzystaniem skrzynek OBU na szybie ciężarówek. Obawy o to, że tych urządzeń nie będzie w lipcu są, jak powiedziano na konferencji, niepotrzebne, gdyż większość polskich TIR-ów ma już w kabinach zagraniczne pudełka OBU. I trwają rozmowy z operatorami tych urządzeń ( conajmniej 6 firm) by jazda po polskich autostradach była możliwa z wykorzystaniem tych zagranicznych OBU. Jeden z niemieckich operatorów podał że jest u niego zarejestrowanych 160 tys. polskich samochodów…

Jeśli ten temat uda się sprawnie załatwić to nawet planowane wydłużenie działania dwóch systemów ( viaTOLL i e-TOLL) nie będzie musiało trwać tak długo.

Dyrektorzy Przemysław Koch i Tomasz Prarat opowiadali o zaawansowaniu prac nad eTOLL. Przykładowo kamery i routery na placach na autostradzie A2 są zainstalowane, a na A4 jest już połowa.

Do korzystania z e-TOLL nie jest konieczne odwiedzanie Miejsca Obsługi Klienta, ani fizyczne podpisywanie umów.

Jednak dla wyjaśnienia wielu spraw wizyty na MOK będą konieczne. W czerwcu uruchomionych będzie 220 takich punktów w kraju, na stacjach m.in. BP, Lotos, Shell, Moya. Także 10 punktów na granicach.

Trwają także rozmowy z dostawcami kart flotowych, bo mogą one pełnić ważną rolę w nowym systemie.

Dyrektor T. Prarat z KAS zapewnił że duża część wykorzystywanych dotąd urządzeń OBU może być nadal wykorzystywana, choć w nowej funkcjonalności.

Także system ZSL pozwalający na wysyłanie danych z samochodu, wykorzystywany już teraz m.in. przez samochody w systemie SENT, będzie popularny gdyż nowe samochody mają fabrycznie wbudowane urządzenia umożliwiające wykorzystanie ZSL.

Przygotowywana przez Sejm ustawa ma uprościć korzystanie z systemu poboru opłat m.in. przez zmniejszenie ilości informacji, jakie trzeba wprowadzać w czasie rejestracji, i np.przez rezygnację z wpisywania naczep.

Z wyjaśnień dyrektorów wynika, że system może zdążyć na 1 lipca ale ze względów bezpieczeństwa i po sugestiach organizacji przewoźniczych tworzona jest możliwość przejściowego działania dwóch systemów; starego i nowego.

Na początku maja zostanie uruchomiona strona www.etoll.gov.pl na której kierowcy znajdą najważniejsze potrzebne im informacje o przechodzeniu na nowy system. Sam pobór opłat w nowym systemie zacznie się na początku czerwca, ale wcześniej, od drugiej połowy maja, kierowcy muszą zarejestrować się w nowym systemie.

Początek strony