Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Jesteśmy nie do powstrzymania

 
Wywiad z Thomasem Hilse, prezydentem marki IVECO

Jesteśmy nie do powstrzymania

- Jak przekładasz strategię CNH Industrial nazywaną Transform2Win na realne działania ? Co wdrażasz jako pierwsze? Jak w praktyce IVECO jest przygotowane na następny rok i lata ?

Najważniejsze jest to, że Strategia funkcjonuje, nic się nie zmieniło, mimo bezprecedensowej sytuacji, w której się znajdujemy. Mamy długoterminowy cel, a jeśli szczegółowy harmonogram może zmienić się trochę, nasze ostateczne cele pozostają ważne. Jesteśmy z całą pewnością nadal na tym samym kursie, ze wszystkimi działaniami.

CNH Industrial zostało przygotowane do rozwoju i pracuje nad kształtem nowego biznesu, jego strukturą i procesami. Ze względu na obecną sytuację, nasz główny nacisk został tymczasowo przeniesiony na zarządzanie kryzysowe, ale strategia pozostała niezmieniona.

Z punktu widzenia IVECO, strategia Transform2Win nie zmien ła się w niczym. Ewolucja naszego portfolio produktów przebiega zgodnie z planem czyli szybko. To, co osiągnęliśmy w ciągu zaledwie jednego roku, jest niesamowite:

-w kwietniu wypuściliśmy nowe IVECO Daily - wybraliśmy wyjątkowy pojazd i ulepszyliśmy go dzięki zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy i łączności.

- następnie w lipcu uruchomiliśmy IVECO S-WAYa, co, jak sądzę, zaskoczyło branżę i naszych klientów. I to jest pojazd naprawdę zaprojektowany wokół klientów, ich potrzeb, a reakcje klientów były niezwykle pozytywne.

A potem, pod koniec ubiegłego roku ogłosiliśmy współpracę z Nikolą w zakresie elektrycznych pojazdów napędzanych wodorem i prądem z akumulatorów. Myślę, że  znowu zaskoczyliśmy branżę tym ruchem, także niezwykłą szybkością projektu : zaledwie trzy miesiące po podpisaniu umowy, mieliśmy wystawiony prototyp.

A przecież w tym roku, rozpoczniemy produkcję Iveco T-Way, naszego pojazdu terenowego i następcy Trakkera.

Do końca roku będziemy mieli całkowicie odnowione portfolio produktów we wszystkich segmentach.

Inną częścią naszej strategii jest poprawa i reorganizacja naszej całej sieci serwisowej, która wpasowuje się do repozycjonowania naszej linii pojazdów ciężkich. Założyliśmy sieć dedykowanych ciężkim pojazdom stacji serwisowych w całej Europie, aby zapewnić wysoce profesjonalne usługi naszym klientom i zmaksymalizować czas pracy ich pojazdów. To działa bardzo dobrze.

Następnie oczywiście nadal przyglądamy się jakości produktów , która drastycznie się poprawiła.

Ostatni, ale nie mniej ważny, jest nasz skok w łączność, który odegra kluczową rolę w zapewnieniu naszym klientom najlepszych kosztów TCO i możliwości zarządzania flotą w przyszłości. Obecnie posiadamy doskonałą infrastrukturę i produkty, a wprowadzimy dodatkowe funkcje łączności w czasie rzeczywistym, stale podnosząc poprzeczkę, co będzie z korzyścią dla naszych klientów.

Zasadniczo, Transform2Win stworzy taką drogową firmę, która koncentruje się na ciężarówkach i napędach w oparciu o stałą strategię, którą IVECO prowadzi od roku ubiegłego. A kryzys nas nie powstrzyma. Jak mówimy w naszej firmie, jesteśmy nie do powstrzymania, a COVID-19 nie zmieni tego.

 - Najwyższym priorytetem dla IVECO jest zmiana pozycjonowania ciężarówek. Czy nowy IVECO S-WAY – zarówno w wersji Diesla jak modelu LNG – to właściwy produkt, aby osiągnąć ten cel? Dlaczego? Jakie opinie otrzymałeś dotychczas od klientów IVECO w Europie?

Tak, IVECO S-WAY jest właściwym produktem. Informacje zwrotne, które otrzymujemy od naszych klientów, mówią nam,że tak. Zobaczyli postępy w ofercie ciężkich Iveco . Co więcej, wielu klientów flotowych , którzy przesiedli się do innych marek teraz wraca z powrotem do nas z dwóch głównych powodów:  lubią IVECO S-WAYa , jego koncepcję produktu, kabinę , która jest między najlepszymi . Bo to jest bardzo dobrze wyglądająca ciężarówka . Drugim powodem jest to, że jesteśmy  liderem w technologii LNG, rozwiązaniu które rozwijamy od ostatnich 20 lat.

Nasi kierowcy naprawdę polubili nasz pojazd, świadczy o tym jak p IVECO mówią w mediach społecznościowych, gdzie są bardzo aktywni.

I to sprzężenie zwrotne, jesteśmy coraz pewniejsi , że jesteśmy na właściwej drodze.

Potwierdza to również nasz udział w rynku: przed kryzysem w pierwszych trzech miesiącach 2020 r. zwiększyliśmy nasz udział w rynku europejskim o około 2%. To niezwykłe osiągnięcie w bardzo konkurencyjnym segmencie . Co więcej, to dopiero początek, ponieważ IVECO S-WAY jest wciąż w fazie uruchamiania.

Nasza druga  generacja pojazdu LNG nadchodzi teraz ,przynosząc dalszą poprawę technologicznądo Stralisa LNG. W tym roku wprowadzimy również wersję z kierownicą po prawej stronie i uzupełnimy całą rodzinę IVECO WAY.

Na szczęście zakończyliśmy publiczne prezentacje IVECO S-WAYa przed COVID-19 bo  dla klientów jest niezbędne aby poczuć ciężarówkę, usiąść za kierownicą i dotknąć ją - nasi kierowcy żyją w ciężarówkach! I byliśmy w stanie zaoferować im te doświadczenia: my zorganizowalismy około 130 imprez w całej Europie, z około 20 tysięcami osób uczestniczących, co nie byłoby możliwe teraz.

Gdy tylko sytuacja zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa pozwoli nasi handlowcy  ponownie otworzą salony,i jestem przekonany, że nadal będziemy przyciągać coraz większą liczbę klientów.

- A co waszym bio-LNG? Czy jest to dobre rozwiązanie pomagające w przejściu od energii tradycyjnej znanej z Diesla do pojazdów z alternatywnymi napędami typu BEV lub FECV?

Wierzę, że bio-LNG będzie taką rakietą z którą dotrzemy na księżyc. Jest to jedyna dostępna na rynku alternatywa dla obecnych klasycznych pojazdów. W ciągu ostatnich 2 lat widzieliśmy w przybliżeniu 2,5% rynku ciężkich pojazdów przechodzace do technologii LNG, a wierzę, że będzie wzrost do 5% w perspektywie średnioterminowej i 10% w ciągu najbliższych 10 lat.

Bodźcem dla tego wzrostu jest z pewnością rozszerzanie infrastruktura tankowania LNG w całej Europie: dziś mamy około 217 stacji, a plany opiewają na 450-480 .

Jest absolutnie jasne, że za 10 lat na pewno będzie więcej możliwości wyboru dla ciężkich  samochodów ciężarowych: to nie będzie tylko Diesel, czy tylko wodór, lub po prostu LNG. Będą różne rozwiązania w Europie, w zależności od różnych klientów,aplikacji transportowych oraz podejścia do bilansu energetycznego.

Czysto elektryczne ciężarówki będą stanowić mały segment zaś wodór będzie odgrywać ważną rolę - bez wątpienia, to jest przyszłość! A rynek LNG , nie będzie tylko rozwiązaniem pomostowym czyli przejściowym, ale będzie nadal ważną alternatywą, zapewniając bardzo ciekawą ekonomicznie propozycję.

Co bardzo ważne, bio-LNG zrobi ogromną różnicę, jeśli chodzi o rynki. Przez ostatnie sześć miesięcy widzieliśmy firmy z sektora energetyki komunikujące zaangażowanie w ten biznes. Na przykład Shell zadeklarował, że ich plany dostaw bio-LNG będą stanowić nawet 30 proc. całych dostaw gazu.

To jest bardzo interesujące zobaczyć, że wielu klientów interesuje się uruchamianiem własnycb źródeł zaopatrzenia w bio-LNG . Obserwujemy rosnącą liczbę małych producentów bio-LNG we Włoszech , Hiszpanii i Niemczech, którzy zapewniając klientom możliwość wykonywania transportu na bio-LNG,  generują o  95 % mniejszą emisję niż Diesel - i przynajmniej na razie, przy tym samym koszcie. To robi różnicę: firmy takie jak Lidl i Carrefour,a także producenci napojów , wchodzą do gry, chcąc rozszerzyć swoją zieloną flotę i twierdzą, że dla nich bio-LNG jest jedynym rozwiązaniem.

- Jeśli spojrzysz na wyniki IVECO z ubiegłego roku na głównych rynkach europejskich, jak je ocenisz ?

Osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki, nie ma absolutnie żadnych wątpliwości. IVECO sprzedało 125 000 pojazdów , z czego około 100 000 było w Europie.

Radzimy sobie bardzo dobrzer w segmencie Daily które jest liderem na rynku od 40 lat . Nasz średni udział w tym segmencie to około 12% to znaczy że jesteśmy w bardzo dobrej pozycji w segmencie, który nadal rośnie . Po COVID -19, będziemy świadkami zmian w zachowaniach klientów wokół wykorzystania Internetu  i cyfryzacji, a Daily jest bardzo dobrze przygotowane do spełnienia nowych wymagań dzięki zaawansowanej łączności oraz usługom pokrewnym. Również uważam, że sektor dostaw ostatniej mili w tym segmencie wróci szybko do normalnosci. Mamy silną pozycję , aby sprostać wymaganiom .

Eurocargo to doskonały produkt, bardzo wszechstronny  i myślę, że utrzyma swoją pozycję w specjalnych zastosowaniach, w miejscach publicznych służbach komunalnych i wojskowych.

Nasz sukces w przyszłości będzie zależał od IVECO S-WAY oraz IVECO T-WAY. Mamy 6% udziału w rynku pojazdów ciężkich, a dotknęliśmy 8 % w lutym tego roku . Uważam że rok 2019 był zwrotnym  rokiwem dla IVECO, a 2020 będziemiejmy nadzieję  przyspieszeniem gdy wyjdziemy z sytuacji związanej z COVID-19. Mam bardzo dużo nadziei na rozwój , jeszcze w tym roku. A przecież wprowadzimy na rynek Iveco T-Waya.

- Czy możesz podać nam perspektywy na ten rok, pomimo zakłóceń działalności gospodarczej spowodowanych epidemią? Czy przewidujecie jakaś widoczną poprawę sytuacji na rynku po zakończeniu epidemii?

Będzie to oczywiście zależeć od przebiegu infekcji , ale wszyscy mamy nadzieję, że wszelkie skutki będą krótkoterminowe. W obecnym stanie rzeczy, spodziewam się, że rynek będzie w przybliżeniu 30/35 procent słabszy w stosunku do poprzedniego roku, ale wierzę, że gdy wszystkie rządowe pakiety pojawią się na stole, rynek będzie wracał do norm alnej sytuacji.

Nie sądzę, abyśmy ponownie byli świadkami tego, co wydarzyło się w 2009 roku z szokiem Lehmana. Teraz bankowy system jest w dobrym stanie irządy reagują szybciej. Jeśli chodzi o IVECO , to jako firma, wiele się nauczyliśmy od ostatniego kryzysu i dlatego czujemy się pewnie .

- W jaki sposób IVECO wspiera swoich klientów oraz sieci sprzedaży i obsługi w tych trudnych czasach?

Nasi pracownicy odczuwają niedogodności związane z zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa, zaś ekspozycja kierowców, jeźdżacych po europejskich krajach dotkniętych pandemią , na wszelkie utrudnienia jest doskonale znana.

 Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby pozostać bardzo blisko naszych klientów, aby ich wesprzeć. I jesteśmy dumni z naszych kierowców i mechaników, którzy utrzymując warsztaty otwarte dla zapewnienia tej ważnej usługi, w rzeczywistości pracują, aby zapewnić naszym klientom wsparcie, którego potrzebują . Jestem naprawdę wdzięczny każdej osobie, która jest tam, na linii frontu i wykonuje swoją acę w tych bardzo trudnych czasach .

Współpracujemy także bardzo blisko ze stowarzyszeniem europejskich dilerów, aby upewnić się, że nasi przedstawiciele mają fundusze, aby przejść przez ten kryzys. Sytuacja zmienia się, ze względu na różne poziomy w jakich kraje dotknięte są zakażeniem i różne działania rządów , szukamy rozwiązań zależnych od konkretnego kraju.

Wierzę, że jako marka, w trudnych czasach musimy być razem z naszymi klientami i partnerami. To właśnie sprawia, że są na świecie wielkie marki, a my dążymy żeby być wielką marką!

- Jak ważna jest łączność connectivity i związana z nią oferta zaawansowanych usług dla nowej gamy produktów IVECO?

Musimy podejść do naszej oferty z perspektywy klienta , a dla niego najważniejsze są  maksymalizacja czasu pracy i zmniejszenie kosztów operacyjnych .

Musimy być obecni dla naszych klientów jako partnerzy a nie można tego zrobić bez profesjonalnych i wysokiej jakości usług i łączności. To sedno , dlatego w ciągu ostatnich 18 miesięcy całkowicie przeglądnęliśmy i przepracowaliśmy infrastrukturę komunikacji i łączności naszych pojazdów. Mamy teraz najwyższej klasy technologie z  coraz większą ilością usług, które dodają wartość dla naszych klientów.

Są wśród nich nasze elastyczne kontrakty usługowo-naprawacze, ale i inne ciekawe usługi, jak doradztwo paliwowe, pozwalające na zmniejszanie zużycia paliwa przez floty. Możemy im powiedzieć, w jaki sposób zachowania kierowcy podczas jazdy wpływają na zużycie paliwa, i dać im zalecenia dotyczące poprawy.

- Współpraca IVECO i Nikola: czy możesz szczegółowo przedstawić kolejne kroki wprowadzenia ciężarówek BEV i FCEV na rynek?

COVID-19 nas nie zatrzyma . Współpracujemy z naszymi amerykańskimi partnerami. Na szczęście nowoczesne technologie komunikacyjne sprawiają, że to możliwe, więc nie spowalniamy prac.

Oczekujemy, by rozpocząć testowanie jeszcze w tym roku, jak zapowiedzielismy. Z przyjemnością informowaliśmy,że fabryką Nikola Tre w Europie będzie Ulm w Niemczech. To, moim zdaniem, jest bardzo dobre posunięcie dla nas: fabryka jest w samym sercu europejskiej grupy dostawców wodoru, a w Niemczech odczuwamy poparcie władz dla tego typu inwestycji. Warto dodać również, że mamy w Ulm dużą część naszego działu rozwoju ciężkich pojazdów.

Pracujemy teraz nad rozwojem technicznym pojazdu. Jest on w stadium zaawansowania zgodnym z harmonogramem, więc chcemy mieć wersję elektryczną Nikola Tre w 2021 r. i wersję wodorową w 2023 r. Nie ma żadnej zmiany, chcemy i tu być nie do zatrzymania !

- Pojazdy ciężarowe BEV i FCEV będą sprzedawane w sieci sprzedaży IVECO, ale w ramach marki Nikola: jaka będzie reakcja rynku ?

Myślę, że rynek zareaguje bardzo pozytywnie, ponieważ jesteśmy dwoma partnerami o znaczącej synergii. Nikola jest liderem w dziedzinie technologii ogniw paliwowych do samochodów ciężarowych, więc jesteśmy pewni, że w nich  znaleźliśmy partnera, który ma przewagę w tej technologii . Z drugiej strony my możemy pochwalić się 45 latami doświadczeń w produkcji, projektowaniu i testowaniu ciężkich samochodów ciężarowych w Europie.

- IVECO i FPT Industrial zaufały silnikom gazowym od 20 lat lub dłużej. Jak zamierzasz w pełni wykorzystać wiodącą pozycję IVECO w zakresie technologii LNG na głównych rynkach europejskich? Czy chcesz pokazać klientom, że LNG jest lepszy (lub równy) od ciężarówki z silnikiem Diesla? 

Widzę kompletną zmianę w mentalności naszych klientów : nie musimy ich przekonywać o zaletach gazu ziemnego, środowiskowych i ekonomicznych, oni już wiedzą, i oni przychodzą do nas!

Wierzę, że po COVID-19 ta transformacja przyspieszy . Myślę, że jest to okazja , abyśmy nadal inwestowali w te technologie i procesy ktore poprowadzą nas w przyszłość. W IVECO pracujemy bardzo ciężko, z pomocą stowarzyszeń motoryzacyjnych i rządów, aby wykorzystac kryzys jako akcelerator dla tych technologii.

Wykorzystamy ten czas a do końca 2020 roku będziemy rozszerzać naszą ofertę dzięki współpracy z Nikola, z elektrycznego ciagnikiem, który zostanie następnie uzupełniony wersją wodorową.

Rozmawiał Gianenrico Griffini

 

 

 

 

 

Początek strony