Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Brazylijski lider

 

Wywiad z Roberto Cortesem, prezesem i dyrektorem generalnym Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO).

Ubiegły rok był dobry dla sektora ciężarówek w Brazylii, z ponad 51 000 rejestracji ciężarówek ciężkich, 10 000 średnich i 23 000 lekkich. Jak wytłumaczysz ten wynik? Czy wynika to z dobrej kondycji brazylijskiej gospodarki? Czy wzrosło zapotrzebowanie na transport? Jeśli tak, to dlaczego? A może wynika to głównie z wymiany starych ciężarówek?

Jest to połaczenie zwiększonego popytu na transport i wymiany starych ciężarowek ale oba aspekty zostały podtrzymane przez stopniowe ożywienie gospodarki brazylijskiej. Nasza branża jest termometrem gospodarki, a gospodarka brazylijska odnotowała wzrost PKB.

Jak wypadły samochody ciężarowe Volkswagen i MAN w ubiegłym roku pod względem wielkości sprzedaży w różnych segmentach w Brazylii?

Łącznie z autobusami i pojazdami eksportowanymi, sprzedaż VWCO wyniosła 41 900 sztuk. W ubiegłym roku sprzedaliśmy 30 237 ciężarówek w samej Brazylii – od lekkiego VW Delivery Express, po bardzo ciężki MAN TGX.

W styczniu, w oficjalnym komunikacie prasowym, Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores (ANFAVEA) wydawało się być dość pozytywnie nastawionych do brazylijskiego rynku ciężarówek na ten rok.  Jaka jest teraz sytuacja? Co z perspektywami na resztę tego roku?

W tej chwili mamy do czynienia z bezprecedensowym scenariuszem związanym z Covid-19, więc nadal nie można odpowiedzialnie komentować.

Czy w brazylijskim sektorze transportu dominują głównie duże lub średnie floty, czy też odwrotnie - małe firmy, a nawet właściciele-kierowcy? Czy możesz podać mi liczby, tj. ile działa flot różnych rozmiarów?

Mogę powiedzieć, że wśród klientów VWCO proporcje są bardzo wyrównane, głównie między właścicielami-kierowcmi lub małymi firmami i dużymi flotami. Właściciele kierowcy lub małe floty (od jednego do trzech pojazdów) stanowią około 28% naszych klientów. Floty posiadające od czterech do dziesięciu pojazdów stanowią 18%. Floty składające się z 11 do 25 pojazdów stanowią 13%. Floty liczące od 26 do 50 pojazdów stanowią 9% naszych klientów. No i floty z 51 do 100 pojazdów stanowiące 8%. a na koncu duże floty (ponad 100 pojazdów) stanowią 24%.

Czy możesz wymienić - od najważniejszego do mniej istotnego czynnika - główne obawy / wymagania operatorów transportowych w Brazylii dzisiaj (tj. całkowity koszt posiadania lub całkowity koszt eksploatacji, niezawodność ciężarówki, czas pracy, koszt paliwa)?

Najbardziej pożądanym czynnikiem jest niskie zużycie paliwa, a następnie trwałość i praca bez awarii. Następnie przewoźnicy biorą pod uwage usługi posprzedażne : oprócz sieci dealerów w Brazylii ważna jest także dostępność części zamiennych. Techniczna sprawność pojazdu jest również ważna dla operatorów. Suma tych aspektów daje dobry całkowity koszt posiadania.

Jaka jest najbardziej udana ciężarówka Volkswagen na rynku brazylijskim?Dlaczego? Do jakich zadań jest używana?

Obecnie naszą najlepiej sprzedającą się ciężarówką jest VW Delivery 11.180, głównie ze względu na jej wszechstronność. Pojazd służy do dystrybucji ładunków drobnicowych, zarówno w ruchu miejskim, jak i międzystanowym. Ten model był drugą najlepiej sprzedającą się ciężarówką w Brazylii w 2019 roku.

A jaka jest najbardziej udana ciężarówka MAN na rynku brazylijskim? Dlaczego?Do jakich prac jest używana?

TGX 29.480 to nasza najbardziej wzięta ciężarówka MAN na rynku brazylijskim, która jest niezwykle popularna w transporcie zbóż.

Jak udaje ci się rozróżnić produkty obu marek (tj. Volkswagen Trucks i MAN Trucks)?

Mamy wyraźne pozycjonowanie na naszym rynku. Oferujemy ciężarówki VW do 420 KM i MAN od 440 KM.

Kiedy planujesz wprowadzić nową generację ciężarówek w Brazylii?

Nie komentujemy przyszłych projektów ani uruchomień.

Ilu dealerów / punktów serwisowych posiadasz w Brazylii? 

Posiadamy rozległą sieć obejmującą całą Brazylię z około 140 punktami sprzedaży lub obsługi.

Rozmawiał Gianenrico Griffini

 

 

 

 

 

Początek strony