Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

International Truck of the Year

Ostatnie spotkanie Stefana Buchnera z jury International  Truck of the Year. A może nie ostatnie?

Ivan Stjernqvist zmarł 27 lipca w wieku 82 lat. Ivan był moim wieloletnim kolegą z jury International Truck of the Year.

Od ponad 20 lat mam zaszczyt reprezentować Polskę w organizacji International Truck of the Year oraz Van of the Year.


Konkurs na najlepszy samochód ciężarowy roku – IToY (skrót od ang. International Truck of the Year) odbywa się nieprzerwanie od 1977 roku. Jego inicjatorami byli dwaj redaktorzy brytyjskiego magazynu motoryzacyjnego „Truck” – Andrew Frankl i Patrick M. Kennett. Początkowo konkurs nosił nazwę Lorry of the Year. W kolejnym roku została ona zmieniona na International Truck of the Year, która obowiązuje do dziś. Pierwszym laureatem IToY została ciężarówka Seddon Atkinson SA 200.

Zgodnie z regulaminem konkursu, tytuł samochodu ciężarowego roku przyznawany jest pojazdowi, który:

  • jest nowy,
  • produkowany seryjnie,
  • wprowadzono na rynek w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
  • zamówiono zgodnie z oficjalnym cennikiem co najmniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem wyborów,
  • na tle konkurentów charakteryzuje się najbardziej innowacyjnymi rozwiązaniami.

Członkowie jury – którymi są dziennikarze reprezentujący wszystkie liczące się europejskie wydawnictwa motoryzacyjne (w Polsce jest to czasopismo „Polski Traker”) – podczas przyznawania nagrody International Truck of The Year biorą pod uwagę takie kryteria jak:

  • innowacyjna technologia,
  • bezpieczeństwo i komfort jazdy,
  • właściwości jezdne,
  • poziom zużycia paliwa,
  • wpływ na środowisko naturalne,
  • całkowity koszt eksploatacji.

W 2020 roku zwycięzcą IToY został Actros – flagowy model marki Mercedes-Benz.

Początek strony