Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Jedna platforma ale w niej aż 6 e-samochodów

Francuzi mają udany udany samochód dostawczy klasy jednej tony, na jego bazie koncern PSA buduje gamę całkowicie elektrycznych samochodów o wydłużonym zasięgu.

Szefowie działów dostawczych marek Peugeot, Opel i Citroen oznajmili ostatnio śmiały plan elektryfikacji opartej właśnie na Expercie, który nazywa się także Vivaro-e albo e-Jumpy. Jednorynkowego (Anglia) Vauxhalla można nie liczyć.

Dlaczego śmiały projekt? Bo deklarowany zasięg do 330 km to już sensowna jazda…

Żeby nie tracić pojemności towarowej zestawy baterii ulokowano pod podłogą. Dlatego samochódow o 3 nazwach występuje tak jak wersja spalinowa w trzech długościach nadwozia (4,6, 5 i 5,3 m) i ładowność do 1270 kg.

Najciekawsze jest zastosowanie dwóch różnych zestawów baterii, jeden ma 50 kW a większy 75 kW. Większy zestaw to 27 modułów o łącznej masie 534 kg, a mniejszy 18 modułów i 383 kg.

Dzięki temu można wybierać między krótszym zasięgiem wynoszącym 230 km, albo dłuższym 330 km. Samochód ma 3 tryby jazdy (eco, normal i power) i kilka rodzajów ładowania. Nie ma co ukrywać że podstawowy model ładowania ze zwykłego gniazda i standardowej ładowarki fabrycznej to konieczność czekania 31 do 47 godzin aż bateria się napełni. Mało kto się się na to zdecyduje. Jednak gdy właściciel wybierze ładowanie z gniazda 16 A, może mu się udać naładowanie baterii przez noc (15 godz. do pełna). Prawdziwe opcje zaczynają się od użycia skrzynki Wallbox na ścianie, które na szczęście tanieją. Gdy to zwykły Wallbox 7,4 kW, ładowanie z urządzeniem fabrycznym potrwa 7-11 godz. Ale gdy do mocniejszego Wallboksa (11 kW) dokupić ładowarkę trójfazową, czas może skrócić się do 5-7 godz. A najlepiej gdy znajdziemy publiczną szybką ładowarkę 100 kW bo ta załaduje akumulatory do 80 proc. pojemności nawet w 30 minut.

Wydaje się że jeśli mamy blisko ładowarkę publiczną i możemy jej używać, to wówczas to podstawowe, 15 godzinne ładowanie bez inwestycji może wystarczyć.

Samochód nie różni się z zewnątrz niczym (no poza gniazdem elektrycznym w lewym przednim błotniku) natomiast w kokpicie urządzono specjalny ekran poświęcony odmiennemu użytkowaniu samochodu elektrycznego. I planowaniu oraz dopasowywaniu ładowań do potrzeb i możliwości.

E-Expert i kuzyni to nie prototypy, produkcja wkrótce rusza a sprzedaż od lipca. Jak zapowiedział Xavier Peugeot, w ciągu roku koncern chce osiągnąć poziom 5 procent sprzedawanych furgonów elektrycznych. A za kilka lat - 15 procent.

Cały czas przewija się nazwa e-Expert ale tak naprawdę koncern przygotował aż 6 samochodów, bo oprócz wymienionych furgonów dojdą we wrześniu jeszcze pasażerskie wersje ; Zafira, SpaceTourer i Traveller.

Samochód w szczegółach

Projektanci PSA dowodzą że gdy prawie 80% kierowców pojazdów użytkowych przejeżdża średnio mniej niż 200 km dziennie, elektryczna wersja PEUGEOT Experta jest oczywistym wyborem. Tym bardziej w sytuacji coraz bardziej ograniczonego dostępu do centrów miast, które coraz częściej zezwalają na wjazd jedynie pojazdom w 100% elektrycznym. Są nawet dane że te furgonetki nie przejeżdżają nawet 100km...

Wewnątrz Experta znajdziemy zestaw analogowych wskaźników z kolorowym wyświetlaczem dostosowanych do obsługi pojazdu elektrycznego, specjalna grafikę na centralnym ekranie dotykowym w nawigacji TomTom Traffic 3D, która pokazuje dostępne punkty ładowania oraz pozostały zasięg w zależności od stopnia naładowania akumulatora, a także nowy przełącznik "e-Toggle" sterujący przekładnią automatyczną, i przełącznik wyboru trybu jazdy: Eco, Normal lub Power. Zastosowano elektryczny hamulec postojowy.

PEUGEOT e-Expert oferuje trzy tryby jazdy wybierane specjalnym przełącznikiem: Eco (60 kW, 190 Nm):, Normal (80 kW, 210 Nm), Power (100 kW, 260 Nm).

Funkcja „Brake” ma dwa tryby hamowania silnikiem umożliwiające ładowanie akumulatora podczas zwalniania: umiarkowany – zapewniający doznania zbliżone do jazdy samochodem z silnikiem spalinowym, wzmocniony – (dostępny po wybraniu sterownikiem skrzyni biegów pozycji B hamulca) zapewniający zwiększone hamowanie silnikiem, kontrolowane pedałem gazu..

Bazując na platformie modułowej EMP2 (Efficient Modular Platform) dostosowanej do różnych rodzajów napędu, PEUGEOT e-Expert oferuje w 100% elektryczny silnik o maksymalnej mocy 100 kW . Elektryczny układ napędowy jest zbliżony do stosowanego w nowym PEUGEOT e-208 i nowym SUV-ie PEUGEOT e-2008. Wprowadzono zmiany w skrzyni biegów, która ma krótsze przełożenia, aby sprostać większym obciążeniom właściwym dla pojazdów użytkowych.

Osiągi (w trybie POWER) są następujące (dane wg homologacji): prędkość maksymalna wynosi 130 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,1 s.

Aby wesprzeć swoich klientów w transformacji energetycznej, marka PEUGEOT wprowadza na rynek szereg usług opartych na Easy-Charge, ułatwiających klientom dostęp do różnych form i możliwości ładowania akumulatorów. Natomiast Easy-Move (usługa niedostępna w Polsce w 2020 roku), to narzędzie do planowania i organizowania dłuższych podróży za pomocą aplikacji na smartfony Free2Move Services oferujące optymalizację trasy z uwzględnieniem dostępnego zasięgu i lokalizacji punktów ładowania na drodze .

Akumulator ma gwarancję zachowania przynajmniej 70% pojemności przez 8 lat lub 160 000 km.

E-Expert wystepuje jako Furgon , Furgon brygadowy (5 lub 6 miejsc), platforma .

Dopuszczalna masa przyczepy nie uległa zmianie, z możliwością holowania ładunku do 1000 kg. Powierzchnia ładunkowa jest dokładnie taka sama jak w przypadku wersji spalinowych, a ładowność – dostosowana do silnika w 100% elektrycznego – wynosi do 1275 kg.

W mieście, do prędkości 30 km/h, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszym, nadawany jest sygnał dźwiękowy zwracający uwagę na obecność pojazdu z przodu lub z tyłu.

 


Koncern PSA poinformował także że za rok cała gama aut dostawczych będzie miała wersje elektryczne.

Początek strony