Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

60 lat ewolucji miejsca pracy

Jak zmieniło się miejsce pracy kierowców ciężarówek w ciągu lat? – przypomina Mercedes. Właściwie została tylko okrągła kierownica...

Wtedy - malowana deska rozdzielcza z blachy, ogromny, ale smukły układ kierowniczy z kółkiem z bakelitu, szereg różnych przełączników i popielniczka!

Ciężarówki Mercedes-Benz z krótką maską budowane od 1958 do lat dziewięćdziesiątych mają legendarny status. Na pierwszym zdjęciu: kokpit Mercedesa 1924 z 1972 roku. Z tego miejsca pracy kierowca monitorował działanie niezniszczalnego OM 355 „Africa engine” pod krótką maską z przodu.

Później pojawiła się kierownica i tablica przyrządów tzw. Leichte Klasse lub LK z kabiną nad silnikiem.To prekursor Atego budowany w latach 1984-1998. Jest też zdjęcie miejsca pracy kierowcy w ciągniku siodłowym Mercedes-Benz 1317 z 1989. Typowymi cechami są brązowe odcienie z lat 80., niewielka liczba przełączników oraz lampki funkcyjne i ostrzegawcze umieszczone na górnej krawędzi deski rozdzielczej.

W drugiej generacji Mercedes-Benz nastąpiła poważna modernizacja, pokazano Actrosa, który zjeżdżał z linii produkcyjnej w latach 2003-2008, na kierownicy umieszczono poduszkę powietrzną a ergonomia podniesiona na zupełnie nowy poziom.

Niemal w pełni cyfrowe miejsce pracy pojawiło się w 2018 roku jako pierwsze na świecie w ciężarówce. Kokpit multimedialny został wprowadzony w piątej generacji Actrosa, jak pokazano tutaj na zdjęciu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Początek strony