Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Wodorowy krąg zaczyna się kręcić

Dwa lata po prezentacji na IAA Hannover , wspólny projekt Szwajcarów i Hyundai Truck & Bus z kilkoma ważnymi lokalnymi graczami w transporcie wkracza w fazę rzeczywistości.

Producent ciężarówek i dostawca energii przez pewien czas byli ostrożni albo niechętni kwestii wodoru. Niedawno nastąpiła zmiana perspektywy i wydaje się, że wszyscy zwracają się w stronę wodoru i ogniw paliwowych. Ale w odniesieniu do czasu realizacji cierpliwość ma znaczenie, ponieważ większość planów sięga 2025 r .

Podczas instalowania pojazdów napędzanych wodorem i ogniwami paliwowymi istnieje poważny problem. Bez stacji paliw nie ma pojazdów. I bez pojazdów nie ma stacji paliw. Kim jest ten, który zrobi niezbędny pierwszy krok ? Piękno projektu w Szwajcarii polega na pogodzeniu wszystkich zainteresowanych stron, od dostawców samochodów ciężarowych do produkcji wodoru. Z tego powodu, Jury Truck of the Year uhonorowało joint venture Hyundaia i Mobile Hydrogen nagrodą "Innovation Award Truck 2020" .

7 go  lipca został wykonany ważny krok. W St. Gallen we wschodniej części Szwajcarii otwarto drugą komercyjną stację paliw. W ciągu najbliższego półrocza cztery dodatkowe stacje będą otwarte wzdłuż głównej osi ruchu  wschód-zachód , tworząc sześć stacji między Jeziorem Bodeńskim a Jeziorem Genewskim. Więcej stacji jest już w fazie planowania i od 2023 r . dostawy wodoru powinny osiągnąć poziom ogólnokrajowy. W przeciwieństwie do innych krajów, w Szwajcarii nikt nie prosił o rządowe zachęty do wdrażania technologii i infrastruktury, ponieważ wszyscy szwajcarscy gracze są przekonani, że „tylko orientacja komercyjna zapewni ciągłość sukcesu takiego projektu”.

Kluczową rolę w grze odgrywa klub wspomagający „H2 Mobility Switzerland”. Łączy wszystkich głównych operatorów stacji paliw, wielu dużych szwajcarskich przewoźników i dużych sprzedawców detalicznych , innymi słowy wszystkich tych, którzy używają wodoru i ciężarówek. Pierwszy pojazd pojawił się na 18go lutego . Ten Xcient FuelCell nie jest jeszcze ciężarówką klienta, ale jest używany przez Hyundaia do badań i jazd testowych. Pierwszych 10 aut Xcient FuelCell zacznie działać w codziennych operacjach do końca września. Do końca roku w Szwajcarii ma jeździć 50 ciężarówek . Kolejnych 150 ciężarówek planowanych jest na 2021 r. A plan przewiduje w sumie 1600 ciężarówek wodorowych do końca 2025 r.

Zaopatrzenie w zielony wodór zapewnia Hydrospider . Pierwszy elektrolizer (max. moc 2 MW) jest gotowy do pracy w elektrowni wodnej w Goesgen od  kwietnia i produkuje do 300 ton zielonego wodoru rocznie . To wystarczy, aby zasilić od 40 do 50 ciężarówek z ogniwami paliwowymi .

Dla szwajcarskiego projektu istotne jest , aby ciężarówki pozostały własnością Hyundai Hydrogen Mobility . Koszty są liczone pay-per-use , z tego powodu przewoźnik negocjuje określoną kwotę za km. Ta procedura umożliwia precyzyjne obliczenie całkowitego kosztu posiadania dla przewoźników i pomaga przewidzieć ilość wodoru. Aby osiągnąć zyski pomimo wysokich kosztów początkowych, stacja paliw potrzebuje nie więcej niż siedem do ośmiu ciężarówek. Kluczem do tego komercyjnego projektu jest podatek od pojazdów ciężarowych  (LSVA,) którego nie płacą pojazdy o zerowej emisji. Inny projekt rozpoczyna się w Norwegii we wspólnym przedsięwzięciu Green H2 Norway.

Martin Schatzmann

Fot 1 Pierwszy Hyundai Xcient Fuelcell w Szwajcarii opuszcza nową stację paliw w St.Gallen . Do końca lutego 2021 r. Co najmniej siedem stacji stanie między Jeziorem Genewskim a Jeziorem Bodeńskim.

2 Miejsce produkcji zielonego wodoru w Goesgen. Wodór z elektrolizera z tyłu jest transportowany do stacji paliw w specjalnych pojemnikach.

3 Po wprowadzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym Hyundai wysyła pierwszych 10 ciężarówek klientów do Szwajcarii.

 

Początek strony