Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Rosyjski kierowca rajdowy Andriej Karginow otrzymał najwyższe wyróżnienia w Rajdzie Dakar 2020 w kategorii samochodów ciężarowych. Gianenrico Griffini spotkał zawodnika Kamaza niedługo po przekroczeniu mety.

Dwie ekipy Kamaza stanęły na podium w Qiddiya, a kolejna ciężarówka Kamaz zajęła czwarte miejsce w końcowym rankingu. Czy spodziewałeś się takiego wyniku przed rozpoczęciem rajdu - zwłaszcza biorąc pod uwagę niepewność związaną z pierwszym Dakarem na Półwyspie Arabskim?

Za każdym razem, gdy jedziemy na zawody, szczególnie dotyczy to Dakaru (najtrudniejszego wyścigu roku), idziemy z pewnymi celami. Podobnie dzieje się z resztą świata rajdowego. Wszyscy podążają za swoimi ambicjami; każdy chce pokazać najlepszy możliwy wynik. Nasz zespół miał następujące zadanie: wygrać wyścig. Zajęliśmy pierwsze, drugie i czwarte miejsce. Można powiedzieć, że wynik był doskonały. Wyścig był trudny. Zarówno tempo, które wyznaczyli nasi rywale, jak i czasem nasze własne szybkie tempo budziło obawy, czy pojazdy i załogi sobie poradzą. Ale po raz kolejny udowodniliśmy, że jesteśmy silnym zespołem i możemy wygrać.

Jak porównać Dakar w Ameryce Południowej z Dakarem w Arabii Saudyjskiej? Czy tegoroczny rajd był mniej lub bardziej trudny niż zeszłoroczny wyścig? Dlaczego?

Istnieją wspólne cechy i oczywiście różnice. Po pierwsze, w Dakarze jest lato w Ameryce Południowej, ale zima w Arabii Saudyjskiej. Z jednej strony Arabia Saudyjska jest nieco lepsza, ponieważ nie ma wyczerpującego upału. Ale w nocy temperatura była bardzo chłodna. Możesz nawet powiedzieć że było zimno; prawie zero stopni. Mechanicy musieli nosić bardzo ciepłe ubrania, aby nie zamarzać podczas wykonywania pracy.

Druga różnica polega na tym, że podczas imprezy w Arabii Saudyjskiej nie było dużych wysokości. To było łatwiejsze dla nadwozia, bardziej komfortowe dla pojazdów, a silniki też miały łatwiej.

Ponadto czas przejazdów był krótszy i łatwiej było dostosować się do warunków wyścigowych. Poszczególne odcinki w Dakarze 2020 były bardzo zróżnicowane. Były odcinki dużych prędkości, w których moglibyśmy jechać z maksymalną prędkością, piaszczyste ścieżki i wydmy o różnym stopniu złożoności. Były tam skaliste odcinki i drogi z ogromnymi głazami, a także kręte koryta rzek „zabójców”. Przygotowano nam wszystkie rodzaje terenu, które kochamy w rajdach samochodowych.

Czy możesz wyjaśnić główne powody swojego doskonalego występu w tym roku? Czy zaowocowały , tak jak w przeszłości, ciężkie testy przeprowadzone przed rajdem, czy może zdolności ciężarówki rajdowej Kamaz 43509, praca zespołowa, taktyka i strategia kierownika zespołu Władimira Czagina, a może osiągi niezawodnego silnika Dongfeng Cummins 13?

Nie możesz podać tylko jednego elementu. Jest to mechanizm, który działa jako całość. Zespół ma ogromne doświadczenie i codziennie sprawdzamy taktykę zespołu. W ciągu roku intensywnie trenujemy. Zawody, w których bierzemy udział w ciągu roku, również przyczyniły się do naszego wyniku w Dakarze. Zarówno ciężarówka, jak i silniki są niezawodne. Po połączeniu wszystkich tych czynników uzyskaliśmy dobry wynik.

Czy korzystałeś w tym roku z automatycznej skrzyni biegów? Jeśli tak, to dlaczego? Czy lubisz to?

Tak, od tego roku wszystkie cztery załogi sportowe jechały z automatyczną skrzynią biegów. W ubiegłym roku tylko dwóch kierowców skorzystało z automatycznej skrzyni biegów (pozostali dwaj, w tym ja, korzystali z manualnej skrzyni ). Po raz pierwszy pojechałem z automatem na Rajdzie Jedwabnego Szlaku Jego główną cechą są wydmy, na gęstym piasku, gdzie konieczna jest ciągła zmiana biegów. W przypadku manualnej skrzyni biegów jest to trudniejsze i prawdopodobnie tracisz więcej czasu. Jeśli na przykład auto ślizga się, automatyczna skrzynia biegów ma określone zalety. 

Czy możesz nam szczegółowo opowiedzieć historię swojego Dakaru w tym roku? Jakie były główne punkty zwrotne rajdu?

Organizatorzy Dakaru starają się, aby była to niezapomniana przygoda. Każdego roku próbują zaskoczyć zawodników. W tym roku na pewno im się udało. Było wiele różnych dróg i przejazdów i były one również bardzo złożone. Na trasie było wiele ostrych kamieni, a ja ciągle pamiętałem o potrzebie unikania nakłuć.
Ostatnie 100 km zostało pokryte przez ogromne głazy, których musiałem unikać, jadąc szybko. To było bardzo ryzykowne - ponieważ ciężarówka mogła doznać poważnych uszkodzeń . Na mecie, wielu przodujących w kategorii samochodów stwierdziło, że było to najtrudniejsze 100 km w historii Dakaru.

Kto był najtrudniejszym konkurentem w tym roku? Wiazowicz?

Szanuję wszystkich konkurentów. Wszyscy pracują na dobry wynik i zwycięstwo. Mimo to zespoły MAZ (z Siarhiejem Wiazoviczem), Tatra, Hino i Renault były silne - podobnie jak ekipa De Rooya z Federico Villagrą na Iveco. Od czasu do czasu wszyscy osiągali dobre wyniki. Można powiedzieć, że nasze wyniki były bardziej konsekwentne i razem pokazaliśmy najlepszy czas.

Jak opisałbyś swój styl jazdy? Jesteś agresywny, opanowany do bólu czy może zmieniasz taktykę?

Używam wszystkich trzech stylów. Czasami muszę jechać szybko, a to wymaga agresywnej jazdy, ale uważam, że narażam siebie i moją ciężarówkę na jak najmniejsze ryzyko. Nie zawsze jest to możliwe do osiągnięcia. Mam również na uwadze taktykę zespołu. Wszystko to łączy się, aby osiągnąć dobry wynik.

Gdzie czujesz się najlepiej jako pilot? Na skalistych odcinkach? Miękkim pustynnym piasku? Wydmach? Wąskich i krętych trasach?

Nasz zespół mówi o niektórych fragmentach odcinków : „Im gorzej, tym lepiej”. Ścieżki, do których się to odnosi, to „zabójcze” kręte, kamieniste koryta rzek - i takie warunki lubię najbardziej. Nie jest zbyt przyjemnie ścigać się po górzystym odcinku specjalnym, w którym nie można ścinać zakrętów, ponieważ trzeba jeździć wyznaczonym a wąskim torze. Na etapach górskich zwykle z jednej strony jest wzgórze, a z drugiej przepaść , więc jeśli zetniesz zakręt, zginiesz. Oczywiście w tych warunkach musisz być wyjątkowo opanowany. Kocham wydmy. Nie musisz jechać szybko po wydmach; musisz je pokonać bez utknięcia.

Czy możesz nakreślić główne etapy w swojej karierze jako pilota rajdowych ciężarówek? Gdzie i kiedy zacząłeś jeździć rajdową ciężarówką? Podejrzewam, że w słynnych Czełnach?

Tak, moja kariera rozpoczęła się w mieście Nabierieżnyje Czełny, startowalem w kartingu. Chociaż gokarty są zasadniczo małymi samochodami, mają one wiele wspólnego z ciężarówką - na przykład poczucie kierowania, reakcja i ... chęć wygrania. Karting uczy sportowca motorowego bardzo wiele. Siedząc za kierownicą ciężarówki, po prostu wprowadzasz poprawki i rozwijasz te umiejętności. Wszystkie moje umiejętności i osiągnięcia jako pilota zawdzięczam zespołowi. Zespół nauczył mnie wszystkiego.

Chciałbyś prowadzić ciężarówkę z nosem, a nie ciężarówkę typu cabover?

Prowadziłem ciężarówkę z silnikiem z przodu podczas jednego treningu i doświadczyłem jej zalet. Ale aby nauczyć się nim zarządzać, nie można po prostu pojechać jednego wyścigu lub dwóch; musisz jeździć ponad rok. Jestem pewien, że nasza ciężarówka z nosem stanie się godnym rywalem w przyszłości. Na razie jednak opracowaliśmy naszą wersję cabovera do takiego poziomu, że jest niezwykle konkurencyjny i działa dobrze. Jest to obecnie główny cel zespołu.

Na koniec, czy możesz nam powiedzieć coś o swoich przyszłych projektach?
 
Naszym głównym projektem jest ciężarówka wyścigowa, jej modernizacja i ciągłe doskonalenie. Jako kierowca interesuję się przede wszystkim poprawą jego walorów sportowych. Chcę go zrobić szybszym. Z pewnością wymaga przetestowania. Możemy to zrobić na Rajdzie Jedwabnego Szlaku; to wydarzenie pozwala nam przetestować zarówno ciężarówkę, jak i nasze umiejętności prowadzenia pojazdu. Rajd Silk Way odbywa się w trzech różnych krajach i oferuje różnorodne trasy: wydmy, piasek, twarde trasy i śliskie odcinki terenowe. Rywalizacja jest trudna. Jeśli odniesiesz sukces w Rajdzie Jedwabnego Szlaku , możesz bez obaw pojechać do Dakaru.

 

Początek strony