Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Światowa premiera nowego Caddy

Caddy 5 jest inne od poprzednich generacji ? Banał? W przypadku Volkswagena konserwatyzm marki przy kolejnych premierach samochodów przyzwyczaił nas do oczekiwanie tylko spokojnej ewolucji.

Tym razem VW Samochody Dostawcze poczyna sobie śmielej i Caddy, po wyprodukowaniu 3 mln takich aut, staje się wreszcie ciekawe stylistycznie. Jest też zaprojektowane bardzo nowocześnie i cyfrowo, co było ułatwione dzięki współdzieleniu technologi znanych z osobówek, głównie Golfa 8.
– Może być wielozadaniowym furgonem, samochodem rodzinnym, samochodem dostawczym i kamperem o nieograniczonych możliwościach. Po raz pierwszy bestseller bazuje na platformie MQB, a innowacyjne systemy wspomagania zwiększają bezpieczeństwo i komfort; w pełni zintegrowany z siecią infotainment i cyfrowe systemy operacyjne zmieniają Caddy w smartfona na kółkach; nowa technika Twindosing sprawia, że turbodoładowane silniki wysokoprężne (TDI) są czystsze niż kiedykolwiek wcześniej. Bryła zewnętrzna została zaprojektowana całkowicie od nowa i nabrała sportowego charakteru.. Jednocześnie zoptymalizowano kokpit samochodu, podniesiono jego funkcjonalność i zwiększono ilość miejsca we wnętrzu tego nowoczesnego auta. Jednak jedyne w swoim rodzaju DNA Caddy zostało w 100 procentach zachowane. Wszechstronność, funkcjonalność i praktyczność – Caddy jest nadal uniwersalnym środkiem transportu z segmentu miejskich samochodów dostawczych i samochodów rodzinnych.

Caddy na rynku pokaże się jeszcze w 2020 roku. Najpierw dostępny będzie w Niemczech, w Austrii, a jeszcze przed końcem roku również w innych krajach. Do najważniejszych rynków zbytu Caddy należą Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia, Niderlandy, Turcja i Włochy.

„Nowy Caddy dzięki wyraźnie powiększonej przestrzeni w środku, absolutnej perfekcji w szczegółach, nowym rozwiązaniom technicznym i nowej dynamice designu, stawia potężny krok naprzód” mówi szef VWSD, Thomas Sedran. „Caddy posiada potencjał do rozwoju i zwiększenia udziałów rynkowych marki Volkswagen Samochody Dostawcze w segmencie miejskich samochodów dostawczych i kompaktowych minivanów, czyli tzw. segmencie A”, wyjaśnia Heinz-Jürgen Löw, członek zarządu VWSD ds. sprzedaży i marketingu.

Wizualnie, przejście na MQB jest widoczne na pierwszy rzut oka - wydłużony rozstaw osi potęguje wrażenie dynamicznych proporcji. Projektanci wykorzystali ten atut i na tej bazie zaprojektowali całkowicie nową karoserię z charakterem. Z technicznego i wyposażeniowego punktu widzenia, bryła zewnętrzna Caddy, który może mieć nawet sześć miejsc siedzących, charakteryzuje się wieloma nowymi funkcjami. Należą do nich opcjonalnie dostępne elektryczne funkcje domykania drzwi przesuwnych i klapy bagażnika oraz przeszklony dach panoramiczny o powierzchni 1,4 m2, który rozciąga się nad pierwszym i drugim rzędem siedzeń. Nowe są również felgi ze stopów metali lekkich w rozmiarach do 18-cali oraz montowane seryjne w najwyższych wersjach wyposażenia nowe w, w pełni diodowe reflektory oraz również diodowe światła tylne. Po raz pierwszy na wyposażeniu modelu znalazły się: bezkluczykowy system dostępu do auta (w skrócie: Kessy) i tzw. „cyfrowy kokpit”. Na nowo skonfigurowano również nazewnictwo wyposażenia wersji osobowych: „Trendline” przemianowano na „Caddy”, „Comfortline” na „Life”, a „Highline” na „Style”.

Większe wnętrze

Caddy Maxi, jako wersja wydłużona, oferuje dość miejsca dla dwóch europalet. Na nowo zaprojektowano architekturę wskaźników i elementów obsługi. Interaktywne interfejsy kierowcy i pasażera z przodu oraz ekrany systemu infotainment o wymiarach od 6,5 do 10 cali tworzą nowy „cyfrowy kokpit” (opcjonalnie wskaźniki dostępne w wersji w pełni cyfrowej). W fuzji „kokpitu cyfrowego” i 10-calowego, najwyższej klasy systemu nawigacji, powstaje całkiem nowe środowisko cyfrowe wskaźników i elementów obsługi: to „Innovision Cockpit”. Pokrewieństwo Caddy i Golfa to świadomy zabieg.

Ponadto, swoistym novum w Caddy są: cyfrowe przyciski dotykowe dla funkcji świateł, systemu audio i menu. Tradycyjne przełączniki świateł przechodzą już do historii, a ich funkcje przejęło pole dotykowe po lewej stronie obok kierownicy. Nowością jest również wentylacja dachowa, zapewniająca lepszą i szybszą wentylację przedziału pasażerskiego.

Więcej bezpieczeństwa

Na pokładzie nowego Caddy znajdziemy aż dziewiętnaście systemów wsparcia kierowcy. Sześć z nich to absolutne nowości. Należą do nich m.in. system wspomagania jazdy, który po raz pierwszy w pojeździe użytkowym Volkswagena umożliwia jej wspomaganie w całym zakresie prędkości. W połączeniu z systemem wspomagania jazdy Travel Assist, nowo zaprojektowana kierownica wielofunkcyjna Caddy jest wyposażona w technologię czujników zbliżeniowych. Przyczyna: Z uwagi na aspekty prawne i kwestie bezpieczeństwa kierowca powinien stale monitorować system. Dzięki technologii czujników zbliżeniowych gwarantowane jest precyzyjne i niewymagające siły rozpoznawanie dotykowe, co pozwala uniknąć błędnych ostrzeżeń. Teraz w nowym Caddydostępny jest również znany z Craftera asystent manewrowania przyczepą podczas jazdy do tyłu Trailer Assist oraz asystent zmiany pasa ruchu wraz z asystentem parkowania (szczegóły, patrz „Systemy wspomagania”).

Twindosing

Tak samo innowacyjne jak systemy wspomagania, są nowe czterocylindrowe silniki Caddy. To kolejny etap rozwoju jednostek wysokoprężnych, spełniających już normy emisji spalin Euro 6 z 2021 r., a cała ich gama wyposażona jest w filtr cząstek stałych. Weźmy na przykład turbodoładowany silnik wysokoprężny (TDI): nowy system Twindosing jest po raz pierwszy stosowany w jednostkach TDI o mocy od 55 kW / 75 KM do 90 kW / 122 KM. dzięki dwóm katalizatorom SCR i podwójnemu układowi wtrysku AdBlue, emisja tlenków azotu (NOx) jest znacznie ograniczona w porównaniu z ich poprzednikiem. TDI montowany w nowym Caddy jest więc jednym z najczystszych silników wysokoprężnych na świecie. Równie wydajny i trwały turbodoładowany silnik benzynowy (TSI) o mocy 84 kW / 116 KM oraz silnik na gaz ziemny z doładowaniem (TGI). W zależności od wersji silnika, prognozowane zużycie paliwa przez Caddy jest do dwunastu procent niższe niż jego poprzednika (prognozy te nie są prawnie wiążące; dane dotyczące certyfikowanej analizy zużycia będą prawdopodobnie dostępne od początku lipca). Nowy wygląd zewnętrzny przyczynia się do dalszej poprawy efektywności. Wartość cw w nowym Caddy została obniżona do 0,30 (poprzednio: 0,33) stając się w ten sposób wartością porównawczą w tego typu segmencie pojazdów.

Bogatsze wyposażenie

Piąta generacja Caddy zostanie wprowadzona na rynek w wariantach pojazdów użytkowych Furgon (furgonetka z zamkniętą karoserią) i kombi (z przeszklonym przedziałem pasażerskim), a także w różnych wariantach samochodów osobowych (minivan). Zmieniono nazewnictwo linii wyposażenia samochodów osobowych: w przyszłości podstawą nazewnictwa będzie wersja „Caddy", następnie linia „Life" i wreszcie szczególnie wyrafinowana linia wyposażenia „Style". Wszystkie wersje są jeszcze lepiej wyposażone niż ich poprzednicy.

W wersji kombi i w wersji samochodu osobowego „Caddy” znajdziemy również wielofunkcyjną kierownicę, dwoje drzwi przesuwnych, system radiowy z 6,5-calowym wyświetlaczem i czujnik wykrywania zmęczenia.

Sportowa stylistyka

Patrząc od frontu, w oczy rzuca się wyżej usytuowana maska. Poniżej rozciąga się się nowo zaprojektowana osłona chłodnicy i podobnie na nowo zaprojektowane reflektory. Ten fragment pojazdu rzuca się w oczy zwłaszcza w szlachetnej wersji Caddy Style z jej montowanymi w standardzie diodowymi reflektorami. Na osłonie chłodnicy znajduje się błyszcząca, czarna listwa poprzeczna, a pod nią dwa elementy dekoracyjne łączące się z linią reflektorów, a zwłaszcza z charakterystycznymi, wąskimi modułami diodowych świateł do jazdy dziennej . N owy Caddy ma 1855 mm szerokości (bez lusterek) – o 62 mm więcej niż jego poprzednik.

Patrząc na auto z boku jasnym jest, że to całkowicie nowy pojazd. Uderzająca jest linia okien. W drzwiach przednich dolna linia okien unosi się przed słupkiem B, a z tyłu, z lekkim wygięciem w strefie słupka D. Boczne szyby w tylnej części są wyżej niż w przednich drzwiach. Takie szczegóły wpływają na niepowtarzalny wygląd sylwetki pojazdu.

To samo dotyczy wyraźnie dominującego elementu po bokach: tzw. linii charakteru. Jest ona stosunkowo szeroka i wklęsła pomiędzy jej górną i dolną krawędzią.

Charakterystyczne dla nowej konstrukcji tylnej części pojazdu są pionowe i bardzo wąskie tylne światła diodowe oraz - w przypadku Caddy z klapą bagażnika zamiast tylnych drzwi skrzydłowych - duża, ciemna tylna szyba rozpościerajaca się prawie na całą szerokość pojazdu.

Wymiary zewnętrzne i wewnętrzne zostały powiększone do tego stopnia, że pojemność przestrzeni ładunkowej została znacznie zoptymalizowana. Nowa generacja furgonetki miejskiej i kompaktowego minivana - równolegle do wersji standardowej - będzie ponownie dostępna jako Caddy Maxi z wydłużonym rozstawem osi. Ponadto, młodszy brat Transportera będzie znów dostępny z jednymi lub dwoma przesuwnymi drzwiami, a także z klapą bagażnika lub tylnymi drzwiami skrzydłowymi. Ważna nowość w przypadku Caddy Maxi: większa szerokość drzwi przesuwnych: 840 mm (w modelu poprzednim 701 mm). W ten sposób na powiększonej powierzchni ładunkowej (+11 mm) można umieścić drugą europaletę – oczywista przewaga nad konkurencją.

Przy normalnym rozstawie osi długość nowego Caddy wynosi 4501 mm – o 93 mm więcej niż model poprzedni. Analogicznie do tego, dzięki montażowi na platformie MQB, o 73mm wzrósł rozstaw osi – do obecnych 2755 mm. Nowa długość zostaje więc konsekwentnie spożytkowana. Wysokość naszego nowego uniwersalnego pojazdu spadła do 1797 mm (-25 mm); maksymalna wysokość przestrzeni ładunkowej mogła jednak mimo to zostać powiększona o 7 mm, do 1273 mm. Zwiększyła się też szerokość Caddy – do 1855 mm. To o 62 mm więcej w stosunku do modelu poprzedniego. Dzięki tej zalecie i przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym, można było powiększyć szerokość przestrzeni ładunkowej o 50 mm, do 1606 mm, a szerokość między nadkolami o 60 mm, do 1230 mm. Analogicznie do tego, o 51 mm, do 1.234 mm wzrasta szerokość tylnego otworu ładunkowego. Jest zatem możliwe przewożenie w przestrzeni ładunkowej tylnej europalety w pozycji poprzecznej. Maksymalna pojemność ładunkowa Caddy o krótkim rozstawie osi wynosi 3,3 m3 (załadowanie na wysokość 1234 mm).

Jeszcze większą pojemność ładunkową (4,0 m3) niż Caddy z krótkim rozstawem osi (2755 mm) oferuje oczywiście Caddy Maxi ze swoim powiększonym o 215 mm rozstawem osi wynoszącym 2970 mm. W tym przypadku długość przestrzeni ładunkowej wzrasta z 1797 do 2150 mm; długość zewnętrzna wynosi tu 4853 mm. Caddy Maxi na rynku pojawi się w terminie późniejszym.

Zdigitalizowany i zintegrowany z siecią kokpit

Volkswagen Samochody Dostawcze przeprojektował wnętrze Caddy, a następnie przeprowadził jego zaawansowaną cyfryzację. To wszechstronne auto będzie teraz, po raz pierwszy, dostępne opcjonalnie z zestawem cyfrowych zegarów i wskaźników, czyli z „Digital Cockpit”. Ponadto Volkswagen Samochody Dostawcze zaoferuje Caddy z szeroką gamą nowych systemów infotainment. Kokpit i infotainment tworzą nowoczesne środowisko cyfrowe,. Zdigitalizowano też wiele innych elementów obsługi.

Nowy Caddy z automatyczną skrzynią biegów DSG posiada również cyfrowy system zmiany biegów "shift-by-wire".Dzięki niemu kultura zmiany biegów oraz bezpieczeństwo, stoją na niezwykle wysokim poziomie. Przed dźwignią zmiany biegów znajdują się dwa porty USB-C. Ładowarka indukcyjna do smartfona dostępna jest na życzenie. Umiejscowiono ją również przed dźwignią zmiany biegów. Po raz pierwszy w Caddy korzystać można teraz z bezprzewodowego łączenia iPhone’ów z systemem infotainment przy pomocy aplikacji "Wireless App-Connect". Do tej pory aplikacje na smartfony można było łączyć z infotainmentem tylko za pomocą kabla.

Ekran „kokpitu cyfrowego - Digital Cockpit” o przekątnej 10,25 cala wyświetla jasne i kontrastowe symbole i zegary. Kierowca Caddy może wybierać pomiędzy dwoma różnymi konfiguracjami ekranu. Dokonuje się tego za pomocą przycisku „Widok" na nowej kierownicy wielofunkcyjnej. W pierwszej konfiguracji obrotomierz i prędkościomierz mają postać okrągłych, klasycznych zegarów.
Nowy Caddy wyposażony jest w systemy infotainment z ekranami o przekątnej 6,5, 8,25 i 10-cali (w zależności od wersji wyposażenia). Są to urządzenia „modułowej struktury infotainmentu" 3. generacji (MIB3).

Wnętrze Caddy charakteryzuje się znaczną ilością nowych konstrukcyjnych rozwiązań technicznych. Na przykład w przestrzeni ładunkowej furgonu Caddy znajduje się zoptymalizowany układ oświetlenia wnętrza – w całości złożony z lamp diodowych, nowe wykładziny podłogowe i gniazdo elektryczne 230V. Ponadto, nowe, solidne zaczepy mocujące (tzw. punkty mocowania) ułatwiają mocowanie i zabezpieczanie ładunku. Nowością w kabinie furgonu jest składane siedzenie pasażera z przodu, teraz z jeszcze bardziej wytrzymałą okładziną z tyłu oparcia. Po złożeniu może ono służyć jako biurko.

Dostępne są nowe i wyjątkowo ergonomiczne fotele: tak zwane siedzenia AGR Ergo . Zostały one opracowane specjalnie z myślą o profesjonalnych kierowcach i osobach podróżujących na długich dystansach. Fotele AGR są regulowane w kilku płaszczyznach.

Systemy wspomagania

Nowy Caddy będzie w stanie zaoferować całą gamę systemów. Na pokładzie znajduje się 19 systemów, z czego sześć zostanie użytych w Caddy po raz pierwszy. Jednym z najważniejszych elementów jest nowy system wspomagania jazdy, który po raz pierwszy w pojeździe dostawczym zapewnia wspomaganie jazdy w całym zakresie prędkości.

Nowe systemy wspomagania:

  • Travel Assist (zautomatyzowane prowadzenie pojazdu, poziom 2)
  • ACC z funkcją Stop & Go (automatyczna regulacja odległości)
  • Trailer Assist (asystent manewrowania z przyczepą)
  • Asystent zmiany pasa ruchu (zintegrowany z tylnym czujnikiem radarowym)
  • Asystent parkowania (zintegrowany z tylnym czujnikiem radarowym)
  • Emergency Assist (wspomagane zatrzymanie Caddy w sytuacji awaryjnej)

PODWOZIE - NOWE USTAWIENIE OSI

Po raz pierwszy podwozie nowego Caddy opiera się na platformie MQB. Wynikające z tego ustawienie osi łączy zwinność znaną z segmentu samochodów osobowych z praktycznymi zaletami pojazdu użytkowego. Na przedniej osi zastosowano sprawdzoną koncepcję kolumn McPhersona ze znacznie bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego niż w modelu poprzednim. Dzięki temu wyraźnie zmniejszył się kąt skrętu kierownicy wymagany podczas manewrowania w ruchu miejskim i na drogach. Tylna oś - sztywna z wahaczami wzdłużnymi i drążkiem Panharda - jest zupełnie nowym rozwiązaniem. By zoptymalizować komfort jazdy, poprzednie zawieszenie na resorach piórowych zostało zastąpione przez konstrukcję sprężyny śrubowej. Kompaktowa budowa umożliwia zwiększenie szerokości załadunku, a także integrację różnych koncepcji napędu - od konwencjonalnego napędu na przednie lub wszystkie koła, po alternatywne systemy napędowe.

Historia

Caddy 1 produkowano od roku 1978 do 1992 (Europa) i 2007 (Afryka Południowa)

Historia Caddy rozpoczyna się w USA - kraju pickupów. Volkswagen swego czasu produkował w Westmoreland koło Pittsburgha Golfa 1, pseudonim Rabbit. Na jego podstawie, w 1978 roku opracowano na rynek północnoamerykański pickup Rabbit. W 1982 r. Volkswagen przeprowadził ten wszechstronny pojazd o dużej powierzchni ładunkowej do Europy, już jako Caddy.

Na całym świecie wyprodukowano ponad 207 000 egzemplarzy pierwszej generacji Caddy.

Caddy 2 (1995 do 2003)

Caddy dwójka zadebiutował w 1995 roku i technicznie był oparty na Seacie Ibiza i Volkswagenie Polo. Dostępny był też wariant marki Škoda. Volkswagen Caddy był oferowany również jako Seat Inca; oba modele zjeżdżały z tej samej linii produkcyjnej w fabryce Martorell w Hiszpanii. W przeciwieństwie do Caddy 1, Caddy 2 był początkowo dostępny tylko jako zamknięty furgon i kombi z wysokim dachem.

Pojemność załadunkowa osiągała wówczas godne uwagi 2,9 m3. Do czasu wycofania Caddy 2, około 520 000 kierowców zdecydowało się na model tej generacji lub prawie identyczne modele Seat Inca i Škoda Felicia.

Caddy 3 (2003 do 2010)

W 2003 r. Volkswagen Samochody Dostawcze wprowadził na rynek trzecią generację Caddy - zupełnie nowe rozwiązanie. Ten Caddy dzielił teraz platformę techniczną "PQ35" z Golfem 5 i Touranem 1 . Projekt Tourana i Caddy z tego okresu wykazywał podobieństwa, szczególnie w części frontowej; jednak od słupków B, Caddy, który został zaprojektowany jako kombi o wysokim dachu, był modelem niezależnym, o przestrzeni ładunkowej 3,2 m3. Po raz pierwszy Caddy był dostępny z tylnymi drzwiami skrzydłowymi lub dużą klapą bagażnika. Kolejną nowością w tej serii były praktyczne drzwi przesuwne w przedziale pasażerskim.

Siedmiomiejscowy Caddy trzeciej generacji, zaprojektowany jako furgon i kombi, szybko stał się jednym z najbardziej udanych kompaktowych transporterów lat 2000.

W latach 2003 do 2010 Caddy 3 wszedł w zupełnie nowe wolumeny sprzedaży, osiągając sprzedaż ponad 856 000 sztuk. Ten udany model powstawał w polskiej fabryce w Poznaniu.

Caddy 3 FL (2010 do 2014)

W roku 2010 pojawiło się Caddy po faceliftingu. Udoskonalony wizualnie i technicznie furgon, kombi i kompaktowy minivan, został teraz we wszystkich wersjach standardowo wyposażony w ESP. Jako jeden z pierwszych pojazdów w swojej klasie, nowy Caddy był dostępny nie tylko z napędem na przednie koła, ale także z opcjonalnym napędem na wszystkie koła 4MOTION. I to w połączeniu z obydwoma rozstawami osi.

Caddy 4 (2015 do 2020)

W lutym 2015 r. Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował w Poznaniu czwartą generację Caddy. Będzie on nadal budowany jako furgon, kombi i kompaktowy minivan do czasu stopniowego wprowadzenia nowej, piątej generacji Caddy.
W marcu 2018 roku Volkswagen Samochody Dostawcze przełamał barierę rekordu: dwa miliony sztuk trzeciej i czwartej generacji Caddy wyprodukowanych w samym tylko zakładzie w Polsce, w Poznaniu. 

 

Początek strony