Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Nowa generacja pojazdów MAN

W porcie Bilbao w Hiszpanii pokazano nową gamę pojazdów MAN, którą bawarski producent określa jako najnowocześniejszą w historii marki.

Zachować to, co się sprawdziło, wprowadzić zmiany tam, gdzie warto – definiując tak cel, MAN nawiązuje w swojej nowej generacji pojazdów do znanej systematyki typów pojazdów: ruch dalekobieżny i transport ciężki obsługują nowe pojazdy MAN TGX, które można rozpoznać po szerokich, długich i wysokich kabinach. W nowych pojazdach MAN TGX nadal znajdują zastosowanie trzy typy silników: silnik MAN D38 o dużej mocy do 640 KM, silnik MAN D26 o średniej mocy od 430 KM do 510 KM lub - w lekkich pojazdach dalekobieżnych - silnik MAN D15 o mocy od 330 KM do 400 KM. Oprócz klasycznych ciągników siodłowych i podwozi 4x2 i 6x2, MAN TGX jest też nadal dostępny w wariantach 6x4 i 8x4, stosowanych na przykład w transporcie ciężkim. Ciągnik siodłowy 4x2 można też zamówić z hydrostatycznym napędem kół przednich MAN HydroDrive, zapewniającym dodatkową trakcję na nieutwardzonym podłożu. Powyższe modele MAN TGX obejmują pojazdy o maksymalnej masie dopuszczalnej w przedziale od 18 do 41 ton, w przypadku transportu ciężkiego możliwe są zestawy o maksymalnej masie dopuszczalnej do 250 ton.

Nowy MAN TGS nadal koncentruje się na ciężkich pojazdach budowlanych, transporcie dostawczym oraz pojazdach komunalnych. Charakteryzuje się wąskimi kabinami, gdyż w typowych obszarach zastosowania ważna jest zarówno niewielka masa własna jak i dobra przejrzystość. MAN oferuje TGS z silnikami D26 i D15, które obejmują zakres od 330 KM do 510 KM. Także pod względem konfiguracji napędu MAN TGS jest królem wśród lwów z uwagi na największą różnorodność wariantów. Są wśród nich: 4x2 i 6x2 jako ciągniki siodłowe lub podwozia, klasyczne 6x4, 8x2 i 8x4 dla wielu branż oraz pojazdy z napędem na wszystkie koła do jazdy w terenie o konfiguracji 4x4, 6x6, 8x6 lub 8x8. W pojazdach przeznaczonych głównie do jazdy po utwardzonych drogach, wymagających jedynie okazjonalnie dodatkowej trakcji, można połączyć MAN HydroDrive z dwu-, trzy- lub czteroosiowymi MAN TGS. Przy tej liczbie wariantów nowy MAN TGS dostępny jest w przedziale od 18 do 41 ton całkowitej masy dopuszczalnej.

MAN TGL i MAN TGM są w ramach nowej generacji pojazdów dostępne także w lekkim i średnim zakresie tonażu. Do wyboru są cztery nowe wąskie kabiny: krótka, długa, wysoka z jedną leżanką i kabina podwójna. Ta ostatnia stosowana jest na budowie, w zakładach komunalnych oraz w straży pożarnej i służbach ratowniczych. Nowy TGL w wersji z czterocylindrowym silnikiem D08 pokrywa przedział od 7,5 do 12 ton maksymalnej masy dopuszczalnej. Jeżeli jego moc w przedziale od 160 do 220 KM jest niewystarczająca, można wyposażyć TGL także w sześciocylindrowy silnik D08 o mocy 250 KM. Przedział mocy w pojazdach MAN TGM z sześciocylindrowym silnikiem D08 wynosi od 250 KM do 320 KM. Zakres tonażu nowego MAN TGM zaczyna się dokładnie tam, gdzie kończy się zakres MAN TGL i wynosi 12, 15, 18 i 26 ton maksymalnej masy dopuszczalnej. MAN TGL dostępny jest wyłącznie w wersjach 4x2, natomiast MAN TGM oferuje także konfiguracje osi 6x2, 6x4 i 4x4, dzięki czemu jest interesującym rozwiązaniem nie tylko dla średniociężkiego transportu dostawczego w ruchu regionalnym i logistyki miejskiej, lecz także dla wielu zastosowań w budownictwie, służbach komunalnych i straży pożarnej.

Nowe kabiny: ważna jest różnorodność

W ramach nowej generacji pojazdów ciężarowych MAN oferuje aż osiem różnych kabin. Najwięcej miejsca zapewniają kierowcom trzy duże kabiny o nowych nazwach GX, GM i GN.

GX i GM o zewnętrznej szerokości 2,44 metra są perfekcyjnym wyborem na długie trasy w międzynarodowym ruchu dalekobieżnym. Wystarczające miejsce na bagaż zapewniają schowki pośrodku, pod łóżkiem, dwie zewnętrzne skrzynki dostępne także od wewnątrz oraz schowki i skrytki w dachu nad przednią szybą. W kabinie GX z najwyższym dachem pojemność wszystkich schowków wynosi łącznie 355 litrów. Dzięki niskiemu tunelowi silnika kabina GM charakteryzuje się ponadprzeciętną wysokością 1,87 metra, a kabina GX nawet 2,07 metra. Kierowca z przyjemnością podróżuje pojazdami z jedną z dwóch największych kabin zapewniających doskonałą swobodę ruchu, przewiewną przestrzeń i najwyższy komfort mieszkania. Wygodne łóżka z wysokiej jakości stelażem oraz akustyczna izolacja kabiny gwarantują komfort podczas odpoczynku i snu.
Kabina GN jako trzeci wariant dużej kabiny zapewnia taki sam komfort jak kabiny GM i GX. Zrezygnowano w niej jedynie z wysokiego dachu, co w niektórych branżach i przy realizacji pewnych zadań jest jej zaletą, na przykład w transporcie silosów lub zabudów i naczep do przewozu ropy. Niektóre zabudowy, na przykład w transporterach samochodów, zachodzą na kabinę. Dzięki niskiemu tunelowi silnika także kabina GN zapewnia przy wysokości 1,57 metra doskonałą swobodę ruchu. Wygodne łóżko, analogiczne jak w kabinach GX i GM, ma wysokiej jakości stelaż z desek zapewniający komfort podczas odpoczynku i snu.
W branży budowlanej, ruchu dostawczym w miastach lub w transporcie cystern i silosów ważna jest optymalna przejrzystość i mała masa własna. Duże znaczenie ma komfort i ergonomia przy wchodzeniu i wychodzeniu z pojazdu podczas częstych postojów przy realizacji dostaw. Specjalnie dla tych wymagań MAN zaprojektował nowe, wąskie kabiny o szerokości 2,24 metrów, przeznaczone do pojazdów typu TGL, TGM i TGS nowej generacji MAN.
Nowa kabina FM o szerokości 2,24 metrów spełnia oczekiwania w zakresie niewielkiej masy i kompaktowej konstrukcji, uwzględniając jednak przy takiej samej długości i wysokim dachu jak w kabinie GM wysokie wymagania dotyczące komfortu podczas odpoczynku i spania. Kabina ta jest zaletą na przykład w krajowym ruchu dalekobieżnym, wymagającym dużego obciążenia użytkowego. Kabina FM, podobnie jak kabiny GM i GX, posiada dostępne od środka zewnętrzne skrzynki oraz liczne schowki i skrytki dachowe nad przednią szybą.

Dla kierowców i przedsiębiorców, którym zależy na wysokim komforcie, dużej liczbie skrytek i schowków oraz wygodnym łóżku z dobrym stelażem do okazjonalnego nocowania, lecz nie muszą mieć oni wysokiego dachu, została przygotowana kabina FN.

Nowa kabina NN będzie w nowych pojazdach MAN TGS podobnie, jak dotychczas, najczęściej wybieranym wariantem. Typowym przykładem jej zastosowania w branży budowlanej są wywrotki i betoniarki samochodowe. Mimo kompaktowej długości wynoszącej 1,88 metra zapewnia ona wystarczająco dużo miejsca za siedzeniami na umieszczenie odzieży roboczej i narzędzi. Opcjonalne wejście budowlane ze stopniem nad lewym kołem i uchwytem na dachu umożliwia bezpieczną i wygodną kontrolę skrzyni ładunkowej za kabiną. Te wytrzymałe kabiny dla branży budowlanej na podwoziach w wersji średniowysokiej lub wysokiej posiadają trzyczęściowy zderzak. W przypadku poważniejszego uszkodzenia w wyniku zderzenia można niezależnie wymienić poszczególne elementy zderzaka. Specyfika pracy na budowie została uwzględniona także przy projektowaniu wejść, w których najniższe, elastycznie zamontowane stopnie są odporne na silniejsze uderzenia.

Dla pojazdów nowych typów TGL i TGM została przygotowana kabina CC o zewnętrznej szerokości 2,24 metra i zewnętrznej wysokości 1,62 metra. Mimo kompaktowej konstrukcji ma ona taki sam, wysoki poziom pod względem ergonomii stanowiska pracy i wygody obsługi, co inne kabiny nowych pojazdów MAN. Nisko umieszczone wejście i szeroko otwierające się drzwi ucieszą każdego kierowcę samochodu dostawczego, budowlanego lub komunalnego.
Kabina podwójna jest najdłuższą kabiną w ramach nowej generacji pojazdów ciężarowych MAN, zapewniając przede wszystkim dużo miejsca dla dodatkowych pasażerów. Jest to czterodrzwiowa kabina oznaczona symbolem DN, wyposażona w wygodną ławę z czterema siedzeniami oraz w dwa lub trzy siedzenia z przodu, oferując dużo miejsca nawet dla siedmiu osób wraz ze sprzętem roboczym. Sprzęt można umieścić, na przykład, w dużym schowku pod tylną ławą. Kabina podwójna jest zatem optymalnym rozwiązaniem dla małych firm wykonawczych, gmin i służb ratowniczych, takich jak THW czy straż pożarna.

Początek strony