Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Ile Daimler wyda na "wrażliwe stosy ogniw" ?

Daimler Truck AG intensywnie pracuje nad przygotowaniem seryjnej produkcji ogniw paliwowych.

Eksperci w zakładzie w Stuttgarcie opracowują nowe, najnowocześniejsze zakłady produkcyjne jako szablon technologiczny do późniejszej produkcji seryjnej.
Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG: „Realizujemy wizję transportu przyszłości neutralnego pod względem emisji CO2. Ogniwo paliwowe na bazie wodoru jest kluczową technologią o strategicznym znaczeniu w tym kontekście. Obecnie konsekwentnie podążamy ścieżką w kierunku seryjnej produkcji ogniw paliwowych i dlatego wykonujemy absolutnie pionierskie prace - i to wykracza poza branżę motoryzacyjną. ”
Andreas Gorbach, szef Daimler Truck Fuel Cell: „Podobnie jak w przypadku rozwoju technologii ogniw paliwowych, korzystamy również w dziedzinie produkcji z wieloletniego doświadczenia naszych ekspertów. Jesteśmy już w stanie pracować konkretnie nad jednym z naszych najważniejszych kamieni milowych, mianowicie szablonem technologicznym do seryjnej produkcji systemów ogniw paliwowych na dużą skalę przemysłową. ”
Daimler Truck AG konsekwentnie kontynuuje seryjną produkcję ogniw paliwowych wraz z Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG. W ciągu ostatnich dziesięciu lat eksperci z Daimler zdobyli już rozległą wiedzę w tej dziedzinie oraz opracowali metody i procesy produkcyjne. W ścisłej współpracy ze swoimi kolegami z Vancouver w Kanadzie oraz przy trwających pracach rozwojowych nad ogniwami paliwowymi eksperci ze Stuttgartu przenoszą to doświadczenie na bezpośredni wstępny etap przyszłej produkcji seryjnej. Inwestuje się w nowe, najnowocześniejsze urządzenia, obejmujące każdy etap procesu produkcji ogniw paliwowych: od powlekania membranowego i produkcji stosów po produkcję ogniw paliwowych.
„Realizujemy wizję transportu przyszłości neutralnego pod względem emisji CO2. Ogniwo paliwowe na bazie wodoru jest kluczową technologią o strategicznym znaczeniu w tym kontekście. Obecnie konsekwentnie podążamy ścieżką w kierunku seryjnej produkcji ogniw paliwowych, dlatego wykonujemy absolutnie pionierskie prace - a to wykracza poza przemysł motoryzacyjny. W najbliższych latach zainwestujemy bardzo dużą sumę, aby to osiągnąć ”- powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.
Andreas Gorbach, szef Daimler Truck Fuel Cell: „Podobnie jak w przypadku rozwoju technologii ogniw paliwowych, korzystamy również w dziedzinie produkcji z wieloletniego doświadczenia naszych ekspertów. Daje nam to ogromną przewagę konkurencyjną: jesteśmy już w stanie pracować konkretnie nad jednym z naszych najważniejszych kamieni milowych, mianowicie szablonem technologicznym do seryjnej produkcji systemów ogniw paliwowych na dużą skalę przemysłową. ”
Nowa technologia produkcji dla bardzo złożonych i bardzo wrażliwych produktów
Konwencjonalnych procesów produkcji przemysłowej nie można bezpośrednio przenieść na bardzo złożone i bardzo wrażliwe stosy ogniw paliwowych. Na przykład przetwarzanie wielu delikatnych elementów odbywa się w zakresie mikrometrów (1 mikrometr = 1 milionowa część metra). Nawet najmniejsze zanieczyszczenie może pogorszyć funkcjonalność ogniw paliwowych, dlatego właśnie dla niektórych prac planowanej produkcji seryjnej powstaje czyste pomieszczenie z filtrowanym powietrzem. Optymalizacja otaczającego powietrza podczas produkcji jest również szczególnie ważna, ponieważ nawet niewielkie wahania temperatury i wilgotności mogą prowadzić do znacznych zmian materiału. Utrudniłoby to znacznie dalszą pracę w kolejnych procesach. Jednak największym wyzwaniem dla ekspertów Daimler jest osiągnięcie krótkich cykli produkcyjnych, co ma zasadnicze znaczenie dla opłacalnej produkcji. Z tego powodu specjaliści od produkcji stosów ogniw paliwowych czasami polegają na przykład na technologiach z branży opakowań, które na ogół nie są stosowane w konwencjonalnej produkcji silników.
W kwietniu tego roku Daimler Truck AG zawarł wstępną, niewiążącą umowę z Grupą Volvo w celu utworzenia nowej spółki joint venture w celu opracowania i sprzedaży systemów ogniw paliwowych do ciężkich pojazdów użytkowych i innych zastosowań. Wspólne przedsięwzięcie wykorzysta wiedzę specjalistyczną zarówno Daimler Truck AG, jak i Volvo Group. Produkcja systemów ogniw paliwowych ma również zostać włączona do wspólnego przedsięwzięcia. Daimler Truck AG i Volvo Group planują oferować ciężkie pojazdy użytkowe z ogniwami paliwowymi do wymagających i ciężkich dalekobieżnych przewozów z produkcji seryjnej w drugiej połowie tej dekady.
Aby ułatwić wspólne przedsięwzięcie z Grupą Volvo, Daimler Truck AG łączy wszystkie działania w zakresie ogniw paliwowych w całej Grupie w niedawno utworzonej spółce zależnej Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG. Obejmuje to również działalność Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH. Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG przejdzie do planowanego wspólnego przedsięwzięcia w późniejszym terminie.
Konkretne możliwości komercjalizacji technologii ogniw paliwowych poprzez planowane wspólne przedsięwzięcie Daimler Truck AG i Volvo Group demonstruje planowana współpraca Daimler Truck AG z brytyjską grupą technologiczną Rolls-Royce plc w dziedzinie stacjonarnych systemów ogniw paliwowych. Dział Power Systems firmy Rolls-Royce planuje wykorzystać systemy ogniw paliwowych z planowanego wspólnego przedsięwzięcia Daimler Truck AG i Volvo Group, a także wieloletnie doświadczenie Daimler w tej dziedzinie, do generatorów awaryjnych produktów i rozwiązań MTU .

 

 

 

 

Początek strony