Badania wypadków zapewniają postęp technologiczny, ale jednocześnie pozwalają unikać następnych wypadków.
Bez względu na to, czy ktoś jest w samochodzie, na rowerze czy pieszo - jeśli dojdzie do wypadku z udziałem ciężarówki, kolizja może szybko zakończyć się poważnymi lub nawet śmiertelnymi obrażeniami dla „słabszej” strony.Jednak zderzenie dwóch ciężarówek może również skutkować poważnymi konsekwencjami dla zaangażowanych osób. Dla Mercedes-Benz Trucks najważniejszym priorytetem zawsze było idealne uniknięcie tego typu scenariuszy lub przynajmniej złagodzenie skutków wypadków. Dlatego nieustannie opracowywane są nowe systemy bezpieczeństwa i wspomagania, a istniejące systemy są optymalizowane specjalnie dla samochodów ciężarowych. Badania Grupy dotyczące wypadków pojazdów użytkowych odgrywają kluczową rolę w tych działaniach. Dzięki analizom wypadków przygotowuje podstawy do ciągłego wprowadzania dalszych ulepszeń pojazdów. „Uważamy, że nasze badania są niezbędne do oceny zachowania ciężarówki w rzeczywistych wypadkach” - podkreśla Kay Morschheuser, szef działu analiz wypadków pojazdów użytkowych w Mercedes-Benz Trucks.
Procedura ta ma swoją tradycję: od 1972 roku badacze wypadków pojazdów użytkowych w Mercedes-Benz Trucks badają wybrane wypadki z samochodami ciężarowymi Mercedes-Benz w całych Niemczech, wykorzystując wszystkie istniejące i możliwe do ustalenia informacje oraz dokumentując dane dotyczące przebiegu tych wypadków. uczestniczące pojazdy i uszkodzenia - uzupełnione odpowiednimi badaniami przeprowadzonymi przez policyjne zespoły ratownicze i ekspertów. „Poszukujemy również rzucających się w oczy aspektów związanych np. z częstotliwością rodzajów wypadków, dostrzegalnością pewnych wzorców zdarzeń lub obrażeniami osób uczestniczących w wypadkach” - wyjaśnia Kay Morschheuser. Podczas gdy początkowo koncentrowano się wyłącznie na systemach bezpieczeństwa biernego, takich jak konstrukcja kabiny, systemy bezpieczeństwa, przednie i tylne osłony podwozia, a także osłony boczne, z czasem nacisk ten został rozszerzony - zgodnie z rozwojem technologicznym pojazdów - na systemy czynne i integralne bezpieczeństwo. Należą do nich takie systemy, jak ABS - system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, EBS - elektroniczny układ hamulcowy i ESP - elektroniczny program stabilizacji toru jazdy lub asystent kontroli zbliżeniowej i asystent utrzymania pasa ruchu, a także aktywny asystent hamowania (ABA), asystent ochrony bocznej lub aktywny napęd Wspierać.
Na podstawie swoich analiz badacze wypadków opracowują środki modyfikacyjne w ścisłej współpracy z działem rozwoju, które często kończą się późniejszymi wymaganiami Mercedes-Benz. W ten sposób kilka lat temu powstał pomysł na Sideguard Assist; od 2016 roku jest dostępny dla wielu modeli ciężarówek fabrycznie w Mercedes-Benz Trucks i może przyczynić się do unikania wypadków z pieszymi i rowerzystami. Active Drive Assist, który po raz pierwszy umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę (poziom 2) ciężarówką, a także MirrorCam zamiast zwykłych lusterek głównych i szerokokątnych, to kolejne, nowsze przykłady współdziałania badań i rozwoju wypadków w Mercedesie.
Testy zderzeniowe dostarczają również cennych informacji dotyczących rozwoju pojazdów zorientowanych na bezpieczeństwo
W parze z przeprowadzanymi od lat systematycznie badaniami zderzeniowymi idą również analizy Badań Wypadkowych. W związku z tym konstruktorzy i eksperci ds. Bezpieczeństwa w Daimler Truck AG, oprócz testów sztywności kabiny zgodnie z normą UE ECE R 29, regularnie opracowywali własne normy i testy, zawsze ukierunkowane na rzeczywiste wypadki. Jeden z najważniejszych testów zderzeniowych. to na przykład zderzenie z makietą pojazdu platformowego, które odtwarza typowe zderzenie z tyłu ciężarówki z jadącą przed nią ciężarówką po autostradzie. „W przyszłości odtworzymy rzeczywiste wypadki na komputerze jako uzupełnienie testu zderzeniowego” - mówi Kay Morschheuser, spoglądając w przyszłość. Połączenie symulacji zderzenia i rekonstrukcji wypadku daje możliwość dokładniejszego i bardziej szczegółowego zbadania wypadków z dowolnie wybranymi parametrami, a tym samym lepszego zrozumienia mechanizmów rzeczywistego wypadku. „Przede wszystkim szczególnie nas interesują okoliczności, które doprowadziły do wypadku” - dodaje Kay Morschheuser. Biorąc pod uwagę przyszły wzrost automatyzacji jazdy, a co za tym idzie konieczność posiadania odpowiednich systemów zdolnych do niezawodnej obsługi wielu sytuacji drogowych, jest to decydująca dodatkowa korzyść.
Jako „wisienka na torcie” solidnej strategii rozwoju bezpieczeństwa pojazdów, testy zderzeniowe tworzą zrównoważoną jednostkę do badań wypadków. Podejście to jest również zgodne z holistyczną koncepcją „integralnego bezpieczeństwa”, do której Mercedes-Benz dąży obecnie bardziej niż kiedykolwiek, w ramach której systemy pasywne i aktywne zainstalowane w pojeździe mogą zapewnić wsparcie w czterech fazach: pierwsza podczas jazdy, druga w przypadku zagrożenia trzeci w wypadku i czwarty po zderzeniu.
Rzut oka na ogólne statystyki wypadków pokazuje, jak skutecznie ta koncepcja, w szczególności, przyczynia się do bezpieczeństwa ruchu, wraz z wieloma innymi środkami. Według Niemieckiego Federalnego Urzędu Statystycznego liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach z udziałem ciężarówek w Niemczech spadła o około 60 procent w latach 1992-2018. Liczba osób ciężko rannych zmniejszyła się w tym czasie o około 45 procent. I to pomimo wzrostu transportu o około 80 proc. Wypadki z poważnymi konsekwencjami są znacznie rzadsze, chociaż ich rozkład według rodzaju wypadków pozostał prawie niezmieniony. Głównymi punktami pozostają kolizje tylne, wypadki na skrzyżowaniach i wypadki spowodowane opuszczeniem pasa ruchu przez pojazd.
Jeśli chodzi o fundamentalny rozwój systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, Mercedes-Benz Trucks od pewnego czasu odgrywa pionierską rolę. Jak pokazuje chronologia, wiele systemów było instalowanych w poszczególnych seriach modeli na długo przed tym, zanim takie systemy stały się wymagane przez prawo.
System Anti-lock braking (ABS), Traction Control (ASR), Telligent roll control + system hamowania, Asystent utrzymania pasa ruchu + adaptacyjny tempomat, Telligent Stability Control (ESP) – dostępne były w Mercedes-Benz Trucks w latach 1981,1986,1996,2000, 2001.
System Active Brake Assist 1, Active Brake Assist 2, Active Brake Assist 3 Active Brake Assist 4 + Sideguard Assist, Active Brake Assist 5 + Active Drive Assist (ADA) stosowano w latach: 2006,2010,2012,2016, 2019 .
ADA 2 z funkcją hamowania awaryjnego może być montowana za kilka miesięcy choć
wymagana przez prawo będzie od roku 2022/24 (asystent ochrony bocznej).