Dołączamy do Willa Shiersa podczas jego ostatniej wyprawy przez dziki zachód Ameryki.
Możesz wybrać Disney World, Empire State Building, Las Vegas, Grand Canyon, Park Narodowy Yosemite i Hollywood ale w przeciwieństwie do większości europejczyków spędzających wakacje w USA, to zawsze niesie pułapkę turystyczną. Ja unikam także dużych miast i dróg międzystanowych, wolę zamiast tego eksplorować miejsca na dwupasmowych czarnych drogach. Dlaczego? Ponieważ tutaj znajdziesz najlepsze porzucone pojazdy. W ciągu ostatnich 25 lat badałem stodoły, pola, miasta-widma, pustynie i złomowiska we wszystkich 50 stanach, próbując uniknąć ukąszenia, zastrzelenia, dźgnięcia i ugryzienia podczas fotografowania przydrożnych zabytków Ameryki. Oto najważniejsze informacje z ostatniej trasy o długości 3000 mil przez Kalifornię, Nevadę, Idaho, Waszyngton i Oregon.
1. Ten FWD SuCOE z 1944 roku jest jedną z 2700 6-tonowych ciężarówek 4x4 zbudowanych dla Departamentu Zarządzania Armii USA przez Four Wheel Drive Auto Company (FWD). Zdolne do przenoszenia ciężkich ładunków w trudnym terenie, podczas II wojny światowej odbyły czynną służbę w Europie i Rosji. Ten przykład z kierownicą po prawej stronie, z wieżą z karabinem maszynowym, znajduje się na złomowisku w Mountain Home w Idaho. Chociaż od dwóch dekad nie kręci kołami, niewiarygodnie ciagle utrzymuje powietrze we wszystkich czterech oponach. Silnik i chłodnica już dawno rozpłynęły się, ale przekładnia i wał napędowy są nadal na miejscu. Jeśli masz ochotę na interesujący, w dużej mierze wolny od rdzy obiekt do renowacji, musisz udać się do Idaho z 3500 $.
2. Myślę, że można śmiało powiedzieć, że ta ciężarówka Chevy z lat 40. ma twarz, którą mogła pokochać tylko matka. W rzeczywistości, z wyjątkiem może Forda Otosan Cargo, może to być najbardziej wymagająca estetycznie ciężarówka, jaką kiedykolwiek widziałem!
Została sfotografowana w starym mieście duchów w Nevadzie, o nazwie Gold Point, które, jak sama nazwa wskazuje, było kiedyś miastem wydobycia złota. Kopalnie działały do lat 60. XX wieku, a ta ciężarówka prawdopodobnie spędziła większość swojego życia zawodowego na ich serwisowaniu. Zwróć uwagę na dziury po kulach w drzwiach pasażera.
3. To, jak ten Ford Econoline z lat 60. znalazł się w tym stanie, porzucony na pustyni Nevada, mile od cywilizacji, to tylko przypuszczenia. Widząc, że w Nevadzie nie ma wiele do zrobienia (oprócz hazardu, picia i prostytucji, oczywiście) znudzeni miejscowi wydają się wykorzystywać każdy porzucony pojazd jako cel. Ta furgonetka jest tak pełna dziur po kulach, że zaczyna przypominać łysienie jeża!
4. Sfotografowany na złomowisku w północnej Kalifornii Mack AC „Bulldog” to prawdziwa rzadkość. Model AC o charakterystycznej konstrukcji z wąskim noskiem został zbudowany dla wojska, a po raz pierwszy wszedł do produkcji w 1916 r. Dzięki napędzanej łańcuchem tylnej osi ciężarówka okazała się nie do powstrzymania w trudnych warunkach i szybko zyskała sobie reputację niezawodnej na europejskich polach bitew. AC faktycznie otrzymał swój pseudonim buldoga od żołnierzy brytyjskich, którzy uznali, że ma wygląd i wytrwałość buldoga. Oczywiście producent ciężarówek później przyjmie buldoga jako swoją oficjalną maskotkę. Do czasu zakończenia produkcji w 1939 r. zbudowano około 40 000 egzemplarzy.
5 i 6. Wszystkie amerykańskie klasyki z Vancouver w stanie Waszyngton ostatnio miały ogromne problemy. Coraz wyższe podatki od nieruchomości zmusiły operatora do zbycia 14 z 20 akrów parkingu, co spowodowało zmiażdżenie 1200 klasycznych pojazdów! Na szczęście ten cudowny White 3000 z lat 50. nie był jednym z nich.
7. Kiedyś wszechobecna seria C Forda szybko znika z amerykańskich dróg, ale wciąż jest ich mnóstwo na placach ratowniczych. Ten został zauważony w Turners Auto Wrecking z Fresno w Kalifornii.
Z tej samej kabiny korzystało co najmniej czterech innych producentów ciężarówek, w tym Mack, FWD i kanadyjski specjalista od samochodów strażackich Carl Thibault.
Pomimo produkcji przez 33 lata (1957-1990), seria Ford C nie jest, niewiarygodne, najdłużej budowaną ciężarówką w Ameryce. To wyróżnienie należy do modelu Kenworth W900, który wciąż zjeżdża z taśmy po 57 latach.
8. Rhyloite, Nevada, 120 mil na północny zachód od Las Vegas, to prawdziwe miasto duchów. Złoto odkryto tam w 1904 r., a dwa lata później około 5000 osób nazwało je domem. Ale kiedy skończyło się złoto, ludzie też znikli , a do 1920 r. miejsce było puste. Dziś w mieście wciąż są fantastyczne kamienne ruiny, w tym stara szkoła, którą można zobaczyć w tle, za ciężarówką Forda z końca lat 40.
9. Moim ulubionym amerykańskim miastem duchów jest Goldfield w stanie Nevada, które u szczytu, w 1906 r. zamieszkiwało 20 000 osób. Może się poszczycić największym hotelem na zachód od Missisipi (który do dziś stoi), a słynnymi mieszkańcami byli Wyatt i Virgil Earp. Miał szkoły, teatry, niezliczone bary i kwitnącą dzielnicę czerwonych latarni. Dziś, po licznych powodziach i pożarach, miejsce to jest cieniem dawnej świetnosci. Nadal mieszka tam około 200 osób, a zdecydowana większość ma co najmniej kilka porzuconych samochodów lub ciężarówek na swoich nieruchomościach. Tym, który zwrócił moją uwagę, był model TT, który prawdopodobnie pochodzi z 1924 r. Zwróć uwagę na drewniane koła i stary wagon kolejowy za nim.
10. Wróciliśmy do Vancouver w stanie Waszyngton, a oto kolejna klasyczna ciężarówka, która miała szczęście uciec szczękom kruszarki - COE z serii Autocar U 1952.
Autocar zaczął budować samochody w 1897 roku i ciężarówki w 1899 roku i jest najstarszą zachowaną marką pojazdów silnikowych na półkuli zachodniej. Dziś buduje głównie ciężkie samochody ciężarowe dla sektora odpadów, górnictwa i budownictwa.
Zostałem właśnie poinformowany, że ciężarówka została zakupiona przez kolekcjonera w Sacramento w Kalifornii.
11. Nierzadko zdarza się, że stara ciężarówka gnije w odległym zakątku placu brytyjskiego przewoźnika. Są one na ogół trzymane z powodów sentymentalnych, z fałszywym przekonaniem, że pewnego dnia zostaną przywrócone do ruchu. Ale zamiast tego, co roku nowy robak bawi się na nich... To jednak inna historia niż w amerykańskich pustynnych stanach, gdzie pojazdy mogą trwać na zewnątrz przez dziesięciolecia, nie przysparzając żadnej szkody. Ten oryginalny FWD jest doskonałym przykładem. Ma ponad 100 lat, ale nie ma nic gorszego niż widoczna rdza na powierzchni.
Wygląda to na 3-tonową ciężarówkę Model B z 1917 roku, prawdopodobnie jedną z 14 000 dostarczonych armii amerykańskiej, aby pomóc w europejskich wysiłkach wojennych.
12. Oto kolejny emerytowany koń pociągowy, który podróżował po świecie, zanim ostatecznie został wypuszczony na pastwisko w mieście duchów w Nevadzie. Jest to model FWD HST-COE z lat 50. XX wieku i został pierwotnie zbudowany dla amerykańskiej straży przybrzeżnej. W ciągu wielu lat aktywnej służby pomagał w budowie i utrzymaniu linii elektroenergetycznych i linii telefonicznych na południu Stanów. W drugim życiu został zakupiony i wykorzystany przez kalifornijską firmę wiertniczą. Zakładam, że właśnie wtedy dodano domowe drewniane zderzaki.
13. W 1864 roku poszukiwacz wykrzyknął „Eureka”, kiedy odkrył złoża srebra w górzystym regionie środkowej Nevady - i tak właśnie nazwano miasto Eureka. Szczerze mówiąc, byłem równie podekscytowany moją ostatnią wyprawą w poszukiwaniu cyny, kiedy zobaczyłem tego pięknego pikapa K4 International z 1941 r. zaparkowanego przed opuszczonym szpitalem.
Eureka znajduje się na US50, liczącej 3000 mil drodze, która zaczyna się w Ocean City w stanie Maryland na wschodnim wybrzeżu, a kończy w Sacramento w Kalifornii na zachodzie. W sumie przebiega przez 12 stanów, a odnoga w Nevadzie jest znana jako “The Loneliest Road” w Ameryce.
14. Cabovery były kiedyś bardzo popularne w Stanach, ale zaczęły tracić przychylność pod koniec lat 70. XX wieku, kiedy ograniczenia dotyczące długości zestawów zaczęto zmniejszać. Freightliner wraz z przyczepą z lat 80. został sfotografowany na cmentarzu autobusowym w Williams w Kalifornii.
Will Shiers jest autorem Roadside Relics - Abandoned Automobiles w Ameryce.