8 mld euro rocznie – na tyle szacowane są obecnie straty z tytułu kradzieży ładunków w Europie. W 2019 roku liczba rabunków wzrosła ponad dwukrotnie.
95% przestępstw dotyczy transportu drogowego. By temu przeciwdziałać, operator kart DKV stawia na poszerzenie dostępu do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych, podejmując współpracę z każdą nową lokalizacją w Europie.
Przykładem jest parking PORT2010, otwarty niedawno w Żarskiej Wsi, niedaleko przejścia granicznego w Jędrzychowicach, zbudowany przez Citronex. Jako jedyny w Polsce umożliwia zdalną rezerwację miejsc. Na przewoźników czeka tu 400 miejsc parkingowych, z czego 50 chronione jest przez złożony system zabezpieczeń. Teren parkingu otoczony jest 7-metrowym murem, monitorowany przez 30 kamer, a zbliżenie się do ogrodzenia powoduje wzbudzenie alarmu na podczerwień. Parking dozorowany jest przez pracowników ochrony, co jest w Polsce rzadkością. A dzięki współpracy z partnerską wypożyczalnią samochodów kierowcy w czasie postoju mogą̨ wynająć samochód na preferencyjnych warunkach.
PORT2010 to świetny, ale niestety rzadki przykład profesjonalnej ochrony aut i kierowców podczas postoju. W całej Europie DKV współpracuje z około 1500 płatnymi parkingami, z czego tylko 60 to parkingi strzeżone. W Polsce takich miejsc jest dosłownie kilka. Przekłada się to niestety na liczbę kradzieży. Przestępcy najczęściej atakują auta jeżdżące przez Niemcy, Francję i Wielką Brytanię. Polska zajmuje w tym niechlubnym zestawieniu 15 pozycję, ze wzrostem przestępczości rok do roku o 344,4%.
„Z naszych obserwacji wynika, że najbardziej narażone są pojazdy z plandekami, przewożące telefony, ubrania, kosmetyki i części samochodowe, a także ładunki o wysokiej wartości, jak elektronika czy biżuteria.” – mówi Mariusz Derdziak, dyrektor sprzedaży w DKV Euro Service Polska. „Namawiamy klientów, aby planowali tranzyt z uwzględnieniem bezpiecznych postojów. Dziś na terenie Unii nie ma praktycznie parkingu dla TIR-ów, za który nie można by zapłacić kartą DKV”.
Badania TAPA – europejskiej organizacji monitorującej bezpieczeństwo ładunków w transporcie – potwierdzają, że najczęstszą przyczyną kradzieży jest brak chronionych parkingów. Kierowcy zatrzymują się na postoje w przypadkowych miejscach, by zrobić obowiązkową pauzę. W całej Europie brakuje dziś ok. 100 tysięcy parkingów. Obok kradzieży duży problem stanowi bezpieczeństwo kierowców. Badanie prowadzone na zlecenie IRU pokazało, że jeden na pięciu kierowców padł w trakcie swojej pracy ofiarą ataku.
Rozumiejąc wagę problemu, Komisja Europejska ogłosiła niedawno przeznaczenie 60 mln euro na budowę bezpiecznych parkingów i strzeżonych parkingów (SSTPA). Jedna trzecia kwoty pochodzi z funduszy CEF, natomiast reszta 40 mln z budżetu Polityki Spójności UE. KE udostępni także 1,4 mld euro na wsparcie europejskiej infrastruktury transportowej. Bruksela proponuje jednocześnie wprowadzenie wspólnych standardów dla bezpiecznych parkingów – „Parking UE” – od najniższego poziomu (brązowy) przez średni (srebrny) do wysokiego (złoty i platynowy).
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU prowadzi szkolenia dla przedsiębiorców chcących budować parkingi. Dofinansowanie może sięgać 85 proc. w krajach objętych polityką spójności.