Tatra Truck połączyła siły z Rosenbauerem, jednym z największych na świecie producentów nadwozi i wyposażenia przeciwpożarowego, by stworzyć unikalny pojazd strażacki TIGON.
To kolejny tak zwany projekt klienta, z podwoziem, kabiną i dodatkową skrzynią Tatra. Klient, Rosenbauer Group, dostarczył wysokowydajny silnik Volvo D16, który jest standardem lotniskowych akcjach przeciwpożarowych, automatyczną skrzynię biegów Allison 4800 oraz specjalną obudowę wału napędowego, do zabudowania na Tatrze 815-7VORC6.45A 8x8. Rezultatem wspólnej pracy jest specjalny produkt TIGON, który jest niespotykany na rynku pojazdów użytkowych.
Ważny segment
Segment pojazdów gaśniczych i ratowniczych jest z punktu widzenia produkcji Tatra Trucks tak znaczący, że w ostatnich latach stanowił od 10% do 15% rocznej produkcji producenta samochodów.
Specjalistyczne produkty przeciwpożarowe Tatra są wysoko cenione przez ekspertów i klientów nie tylko pod względem wysokiej przejezdności w prawie każdym terenie, ale także pod względem stabilności jazdy i wydajności działania. Długoterminowy rozwój podwozia tzw. „koncepcji pojazdów Tatra”, a przede wszystkim pneumatycznego układu zawieszenia wszystkich osi, jego regulacja, połączenie odpowiednich amortyzatorów i stabilizatorów zapewnia wysoką stabilność jazdy na każdej powierzchni, w tym na gładkich nawierzchniach asfaltowych , podczas pokonywania ostrych zakrętów lub ostrych zmian kierunku. Przede wszystkim wyżej wspomniana stabilność jazdy jest absolutnie niezbędna z punktu widzenia osiągnięcia punktu docelowego w jak najkrótszym czasie i skuteczności samej interwencji. Ponadto podwozie nie jest poszkodowane z powodu utraty komfortu dla załogi. Jest to kolejna znacząca wartość dodana, na której klienci mogą budować.
Szerokość prawie trzy metry!
Czteroosiowy specjalny TIGON zachwyca nie tylko kołami z oponami 24.00 R21, rozstawem osi 4490 mm, ale także wymiarami zewnętrznymi. Ma długość 12 285 mm, całkowitą szerokość 2900 mm i całkowitą wysokość 3700 mm. W ramach projektu TIGON mówimy o pojazdach cztero lub pięcioosiowych, których możliwości zostaną dodatkowo zwiększone dzięki technologii TATRA-Lego. W szczególności ogólna szerokość pojazdu sugeruje, że jest to całkowicie krańcowy samochód strażacki zaprojektowany do interwencji głównie w terenie w aglomeracjach przemysłowych, pracach górniczych i podobnych obszarach. Całkowita dopuszczalna masa 43 ton i wymóg dotyczący dużego przyspieszenia i bardzo dużej prędkości maksymalnej (120 km / h) nakłoniły do zastosowania sześciocylindrowego silnika Volvo o maksymalnej mocy 515 kW / 700 KM i maksymalnej moment obrotowy 3260 Nm. Oryginalna czterodrzwiowa kabina FORCE (1 + 2 + 2) w zmodyfikowanej wersji, wewnątrz bez osłony tunelu silnika (która znajduje się w przestrzeni za kabiną), zapewnia bardzo dobre połączenie pojazdu z nadwoziem, niską i zwartą sylwetkę oraz korzystną wysokość całkowitą pojazdu.
Certyfikacja lotniskowa
W ramach uzgodnionego programu testów prototyp pojazdu TIGON został przetestowany w celu sprawdzenia, czy spełnione zostały parametry niezbędne do spełnienia warunków certyfikacji pojazdów gaśniczych odpowiednich do operacji na lotniskach. Samochód pod pełnym obciążeniem przeszedł zatem testy z określoną prędkością w okregu, manewry omijania, próby hamulców oraz statycznym i dynamicznym przechylaniem . Oczywiście w odniesieniu do innych pojazdów…
TIGON jest zbudowany na podwoziu Tatra Force. Używają go zarówno pojazdy ratownicze, przeciwpożarowe, jak i wojskowe. „Najważniejszą cechą jest sztywne podwozie i, z naszej perspektywy, niezależna przystawka mocy, co oznacza, że TIGON umożliwia prowadzenie akcji przeciwpożarowej podczas prowadzenia pojazdu“, wyjaśnia Daniel Hofstäter, kierownik działu pojazdów przemysłowych Rosenbauer.
Woda i piana
Zabudowa, która jest produktem Rosenbauera, wykorzystuje materiał aluminiowy w postaci wycinanych laserowo płaskich części, wzmacniających elementów przestrzennych i specjalnie skonstruowanych lekkich części w postaci „plastrów miodu”. Zarówno główny zbiornik na wodę (9000 l), jak i na pianę (3500 l) są wykonane z polipropylenu i mogą w razie potrzeby transportować wodę pitną. Nadbudowa jest montowana na ramie podwozia za pomocą elastycznych cichych bloków.
System gaśniczy obejmuje standardową pompę Rosenbauer N80 o ciśnieniu roboczym 10 barów i wydajności do 8000 l / min oraz pompę wysokociśnieniową Rosenbauer H5 o ciśnieniu roboczym 40 barów . TIGON wykorzystuje systemy Rosenbauer HYDROMATIC i Rosenbauer FIXMIX 2.0E do pracy z pianą gaśniczą.
Celowanie i podawanie środków gaśniczych odbywa się z dachu przez sterowany elektrycznie nowo opracowany uklad Rosenbauer RM 80C o maksymalnej wydajności 9500 l / min przy ciśnieniu roboczym 10 bar. Strumień środka gaśniczego jest sterowany elektrycznie, może być wyrzucany z pełną lub połową wydajności. Wypływ środków gaśniczych według kąta wzniesienia (-20 °do + 70° ) do 100 m, możliwość obrotu o 360 °. System Rosenbauer RM 15C znajduje się przed maską kabiny. Jest znowu sterowany elektrycznie od wewnątrz i ma maksymalną moc 2000 l /min. pod ciśnieniem operacyjnym 10 bar i 540 l /min. przy ciśnieniu 40 bar. W zależności od kąta wzniesienia (-40°do +80°) jest w stanie dozować środki gaśnicze w odległości do 70 m od pojazdu, możliwość obrotu o 330° . „Jesteśmy naprawdę dumni z TIGONA. To dosłownie przełomowy pojazd, który można wykorzystywać w każdym terenie i w każdych warunkach ”- mówi Andreas Zeller, dyrektor sprzedaży i członek zarządu Rosenbauera.
Milan Olšanský
Foto: autor