Rusza budowa oczekiwanej przez mieszkańców Krakowa i kierowców przejeżdżających tranzytem S52 Północnej Obwodnicy Krakowa (POK).
Jest to możliwe dzięki wydanej 9 lipca br. przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W pierwszej kolejności wykonawca musi wykarczować roślinność i zbudować drogi technologiczne, po których będą się poruszały pojazdy budowy. Swoje prace rozpoczęli już archeolodzy.
ZRID został wydany na 7-kilometrowy odcinek od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który z kolei zostanie wybudowany w ramach budowy S7 na odcinku Kraków – Widoma. Procedowany jest jeszcze ZRID dla 300 metrów włączenia S52 POK do węzła Mistrzejowice. Nie została jeszcze wydana decyzja na 5-kilometrową część S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek.
W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o długości 95 m.
W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną trzy węzły: Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice.
Inwestycje wykona konsorcjum turecko-polskie za ok 1,4 mld zł. W symbolicznym wbiciu łopat wzięło udział wielu uczestników procesu inwestycyjnego, w tym minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.