Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Mordercza walka 4 marek ciężarowych o podium

Po takim roku dane o sprzedaży i rejestracjach ciężarówek były bardziej niż wyczekiwane, a są niespodzianki…

W grudniu 2020r. zarejestrowano 2 448 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to więcej aż o 37,9% niż rok wcześniej. Po bardzo trudnym ubiegłym roku jest to dobry rezultat mimo spadku m/m o 16,3%. Przypomnijmy ! Od lipca 2019 nieprzerwanie przez kolejne jedenaście miesięcy obserwowaliśmy spadki rynku. Dopiero końcówka roku odwróciła ten trend, w listopadzie zanotowano +38,9% r/r a w ostatnim miesiącu jeden punkt proc. mniej. W 2020 roku przybyło 22 156 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek o 28,0% r/r.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w grudniu 2020 r. zarejestrowano 2 974 szt. po 37% wzroście. Rynek pojazdów użytkowych od maja ub.r. odrabiał straty z okresu pierwszego lockdownu na początku roku .

Grudzień, za sprawą napływu używanych samochodów ciężarowych zamknął się na rekordowo wysokim poziomie, który nie był wcześniej notowany w analogicznym miesiącu. W grudniu 2020r. w całej grupie wyróżniliśmy 2 773 samochody ciężarowe (+44,8% r/r; +7,7% m/m). W całym 2020r. sprowadzono 29 503 używane pojazdy użytkowe (-6,2%; -1 948szt.).

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t .

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w grudniu 2020r. zarejestrowano 2 306 szt. Kontynuowany był znaczy wzrost r/r wśród ciągników samochodowych o 60,2% do poziomu 1 551 szt. Rejestracje wszystkich podwozi były prawie o 1/7 wyższe niż rok wcześniej (+95 szt.) i osiągnęły 755 szt.

Wśród ciągników samochodowych w grudniu 2020 r. najwięcej zarejestrował MERCEDES-BENZ (415 szt.; +237% r/r: +43% m/m), następnie DAF 356 szt. (+82% r/r i -34% m/m). Na trzecim miejscu MAN z liczbą 279 szt. (+42% r/r i -1% m/m), a na czwartym VOLVO (231 szt.; -25% r/r i -45% m/m). Pierwszą piątkę zamknęła SCANIA (123 szt.; +37% r/r; -58% m/m). Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2020r. 2 001 szt. Było to więcej o 653 szt. niż rok wcześniej (+46%) i mniej o 450 szt. (-18%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: MERCEDES-BENZ (484 szt.; +156% r/r), tym razem jako drugi był DAF (398 szt.; +69%) i następny MAN (353 szt.; +15%) a za nim VOLVO (303 szt.; -15%) i SCANIA (259szt.; +56%) .

W całym 2020 r. zarejestrowano 20 671 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Spadek wyniósł 27,0%. W całej grupie znalazło się 14 465 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2019r. o 5 807 szt. (-28,6%). Wśród nich na czele niezachwianie został DAF z liczbą 3 812 rejestracji (-23%). Mimo spadku zwiększył udział na przestrzeni roku o 2,1 pkt. proc. do pond 26%. Za nim pozostała marka VOLVO (2 644 szt. -22%), która wzmocniła swój udział o 1,5 pkt. proc. i przekroczyła 18% rynku. Po stracie jednej pozycji w porównaniu z sytuacją rok wcześniej, na trzecim miejscu ub.r. zamknęła SCANIA po rejestracji 2 292 szt. (-46%; 16% udz.). Niedaleko, na czwartym uplasował się MERCEDES-BENZ (2 227; -28%) utrzymując ponad 15% udz. Pierwszą piątkę zamknął ze zbliżonym 15% udziałem MAN (2 221 ; -33%).

W tym samym czasie przybyło 6 206 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-22,9%; -1 839 szt.). Wśród nich podobnie jak w 2019 r. zdecydowanym liderem został MAN (1 279 szt. 21% udz.) i vice liderem MERCEDES-BENZ (1 130 szt.; 18% udz.). Całkiem blisko na trzeciej pozycji zostało IVECO (1 109 szt. i niecałe 18% udz.). Na czwartym miejscu rok zakończyła w tej kategorii marka VOLVO (789) a na piątej DAF (716). W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2020r. najwięcej pojazdów wydał DAF - (4 441; -22%). Na drugie miejsce wskoczyła dzięki rezultatom z ostatniego miesiąca, marka MAN (3 500; -33%) i wyprzedziła markę VOLVO (3 433; -19%). MERCEDES-BENZ podobnie jak rok wcześniej został czwarty, teraz z niedużym dystansem do podium (3 358 szt. -25%). Najwięcej w pierwszej piątce straciła SCANIA (-43%) po wydaniu 3 008szt. , która w 2019 r. była druga. Leader DAF przekroczył w 2020 r. 21% udział w rynku. MAN i VOLVO uzyskały niemal po 17% rynku każdy – dzieli je 67 szt. (0,3 pkt. proc udz.). MERCEDES-BENZ wzmocnił swój udział sprzed roku o 0,4 pkt. proc. i przekroczył 16%. Ale do podium zabrakło mu 75 szt. czyli jeszcze 0,4 pkt. proc. SCANIA była blisko 15% udziału (-4,1 pkt. proc. udziału).

Wśród samochodów najcięższych, o DMC od 16t; które stanowią 89% rynku samochodów ciężarowych, pierwszy był DAF (4 326 szt.; 24% udz.) po spadku o 23%. Na drugim miejscu VOLVO (3 416 szt.; 19% udz.) , spadek o 19% a trzecia SCANIA (3 008 szt.; -43% i 16% udz.) która w 2019 r. była druga. Tuż za podium MAN (2 973 szt.; -34%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (2 912 szt.; -27% i 16% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (840), IVECO (620) a dalej FORD TRUCKS (146), nowa marka ale z najwyższym wzrostem 540 proc.

Osobisty komentarz? Szacunek dla Iveco za wyraźny skok w górę, jako jedyna marka nie zmniejszyli a zwiększyli sprzedaż. Dalej, Volvo przeskoczyło, choć delikatnie, odwiecznego rywala z Niemiec, i weszło na podium. No i DAF, który w tak trudnym roku utrzymał prowadzenie na rynku, co jest trudne dla marki opartej głównie na ciągnikach.

O dostawczych samochodach piszę osobno.

 

 

 

banner man eTGE

banner renault trucks t wynajem

banner international truck of the year

Początek strony