Truck i Transport     Redakcja.tit@gmail.com

Po przygotowaniach tzw. frontu robót trwa realizacja obejścia Węgierskiej Górki. Wczoraj rozpoczęto newralgiczną część inwestycji - drążenie tuneli.

Budowane cztery tunele drogowe stanowią część drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) na odcinku Żywiec - Zwardoń pomiędzy węzłem Przybędza i węzłem Milówka.

Tunele TD-1.1 i TD-1.2 drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, natomiast tunele TD-2.1 i TD-2.2 w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń.

Tunel TD-1 będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości ok. 834 metrów oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 807 metrów. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty . Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,00 m (szerokość) x 9,50 m (wysokość).

Tunel TD-2 będzie się składał z dwóch odcinków po ok 1000 m .

Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad NATM, tj. nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu, przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu. Obudowa wstępna zostanie wykonana z użyciem obudowy ze stalowych dźwigarów kratowych, zbrojonego betonu natryskowego i kotew.

Całość inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.

 

Początek strony